Twee kapers op de kust
Doen we de goede dingen? Dingen doen we toch wel, of we ze als goed betitelen is een tweede. Wat […]...
Kwaliteitsmanagement begint uit zijn jasje te groeien. Waar de traditionele kwaliteitsmanager zich sinds jaar en dag voornamelijk bezig hield met het garanderen van de kwaliteit van producten en dienstverlening aan klanten, krijgt deze de laatste jaren steeds meer op zijn bord. Werkzaamheden die steeds minder te maken lijken te hebben met het voldoen aan klanteisen. De meeste kwaliteitsmanagers hebben het aan den lijve ondervonden.
Het begon met Arbo en Milieu gerelateerde zaken, waarvan het inmiddels common practise is deze met kwaliteit te combineren: de kwaliteitsmanager werd KAM manager. Maar dat is slechts het begin van de ontwikkeling waar we nog midden in zitten. Denk bijvoorbeeld aan recente uitbreiding van het werkpakket met de implementatie van governance-gerelateerde zaken, zoals het invoeren en handhaven van diverse ‘codes of conduct’. Maar ook het ondersteunen bij de implementatie van ICT-gerelateerde zaken, het helpen van personeelszaken bij het voldoen aan de competentie-eisen die aan het personeel worden gesteld en het ontwikkelen van operationele en financiële managementinformatie. De organisatie moet bovendien zo efficiënt mogelijk – lean – werken (six sigma is inmiddels ook lean), medewerkers willen hun capaciteiten optimaal benutten, de organisatie moet snel kunnen anticiperen op veranderingen in de omgeving en de organisatie moet een daadwerkelijke bijdrage leveren aan betere, mooiere, schonere, eerlijke wereld. Het lijkt allemaal te bewegen – en dat moet ook – in de richting van de kwaliteitsmanager. En het takenpakket is nog verre van uitgekristalliseerd. Dit komt, doordat andere belanghebbenden dan de klant aan belang winnen en een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening willen. Niet alleen de klant, maar ook aandeelhouders, medewerkers, leveranciers, de overheid en de maatschappij als geheel stellen kwaliteitseisen. En al deze eisen moeten gelijktijdig en in samenhang gemanaged worden. Het managen van deze kwaliteitseisen – en de relaties ertussen – is werk voor de kwaliteitsmanager. Het begrip kwaliteit is rekbaar en de rek is er voorlopig nog niet uit. Kwaliteitsmanagement is niet meer wat het geweest is, en dat is maar goed ook…"*" geeft vereiste velden aan