Ongelofelijk veel hangt af van managers. Zo wordt de betrokkenheid (en daarmee productiviteit) van medewerkers vooral bepaald door wie ze als chef hebben. Grote vraag is wat goede managers elke dag doen?
Uit onderzoek van Gallup blijkt dat 70% van de managers onvoldoende uitgerust is voor hun taak. En dat doet organisaties pijn. Wat kenmerkt goede managers? Wat doen zij zo goed dan? Met Microsoft’s Workplace Analytics-instrument is geanalyseerd wat kenmerkend is voor het dagelijkse gedrag van managers die zeer betrokken medewerkers hebben. Dat bracht vijf dingen in beeld.
Vijf dingen die goede managers elke dag doen
- Goede managers geven het goede voorbeeld qua aantal extra uren die ze in hun werk steken. Hoe meer tijd de manager werkt, hoe meer tijd zijn mensen werken.
- Ze zorgen voor gelijkmatige verdeling van het werk over de teamleden. Als de een veel harder rent dan de ander, werkt dat demotiverend.
- Effectieve managers hebben grote interne netwerken binnen hun bedrijf. Hun medewerkers zijn betrokkener en hebben zelf ook grotere netwerken.
- Ze steken veel tijd in een-op-een-meetings met hun direct reports. Concreet: per medewerker 30 minuten per 3 weken.
- Goede managers zijn zelf ook zeer betrokken. En: niet-betrokken managers hebben twee keer zo veel niet-betrokken medewerkers als betrokken managers.
Bron: Harvard Business Review
Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive