Als ondernemingen niet excelleren in waar ze goed in zijn, dus in de executie, is hun strategie verder van generlei waarde. Hoe verbind je de richting die je onderneming op wil aan de dingen waarin je onderneming het best is?
Het is de aard van strategie via executie: je staat hard te werken met je voeten in de aarde, maar tegelijkertijd houd je de blik altijd gericht op de langetermijndoelen van de organisatie. Het is cruciaal dat strategie en executie nauw verbonden zijn. Je strategie is je belofte om waarde te leveren: de dingen die je voor klanten doet, nu en straks, en ook nog eens beter dan andere bedrijven. De executie bestaat uit de duizenden beslissingen die mensen elke dag op alle organisatieniveaus nemen om dat waar te maken. De praktijk wijst uit dat het erg lastig is om beide dimensies goed op orde te hebben. In een recente Strategy&-enquête gaf bijvoorbeeld slechts 8% van de 700 ondervraagde executives aan dat de topmanagers van hun onderneming zeer effectief waren in strategiecreatie én executie. Het goede nieuws is dat deze competentie – ‘het strategische’ op consistente wijze naar de dagelijkse uitvoering vertalen – in principe voor elk bedrijf is weggelegd. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je dat de strategen en de uitvoerders goed samenwerken? PwC-experts Ivan de Souza, Richard Kauffeld en David van Oss geven de tien principes.