Ook al hebben ze een paar miljard gebruikers, het fenomeen social media is nog steeds vrij marginaal. En dat merk je.
Ze zijn er pas een jaar of twintig. Dus het is tot op zekere hoogte te vergeven dat veel bedrijven nog steeds in het stenen social-mediatijdperk leven. Feit is dat ze daardoor wel stevige kansen mislopen, juist in deze beginfase.Het gros van de bedrijven maakt deze fouten:
- Er is geen plan. Geen strategie. Waardoor het bedrijf maar wat aanrommelt met Facebook en Twitter.
- Dodelijk saaie content posten. Ze vergeten dat social erom draait dat je connectie maakt met een publiek en met ze praat alsof het echte mensen zijn. Content moet opvallend zijn, rond de klant gecentreerd en bovenal relevant.
- Op alle kanalen hetzelfde spul posten. Wat goed werkt op Instagram, werkt niet per se ook goed op Twitter.
- Proberen om overal tegelijk te zijn. Én op Facebook én op Twitter én op Linkedin én op Tumblr én op Instagram én op Snapchat én op Pinterest. Focus op een of twee platforms waar je het meeste resultaat behaalt voor de business (bijvoorbeeld omdat je klanten vooral daar actief zijn).
- Er te weinig tijd insteken. 10 minuten per dag aan een kanaal besteden is hooguit onderhoudsniveau. Als je je publiek wilt vergroten, red je het daar niet mee.
- Bloedserieus zijn. Wees niet bang om persoonlijkheid te laten zien. Inclusief wat humor op het juiste moment.
- Je oorverdovend stil houden bij feedback. Als mensen vragen of opmerkingen hebben, of kritiek, is het zaak om snel te reageren. Zo laat je zien dat het je echt wat kan schelen – dat je social bent en geen verkooppraatjesmaker.