Twee kapers op de kust
Doen we de goede dingen? Dingen doen we toch wel, of we ze als goed betitelen is een tweede. Wat […]...
Organisaties zijn aan het veranderen, visie op leren is aan het veranderen. Steeds meer komt zelfsturing/zelfregie/zelfmanagement centraal te staan, zowel in het werken, als in het leren.
Overigens gaat deze ontwikkeling − de overstap van meer beheersing naar meer zelfsturing − niet altijd zonder slag of stoot. Ik hoor leiders in organisaties nog weleens verzuchten (de ene keer uit wanhoop, de andere keer van ergernis): ‘Nou krijgen ze de ruimte en pakken ze die niet!’. In het omgaan met een dergelijke stugge ontwikkeling zie je meerdere reacties. De een ziet de oorzaak in timemanagement of empowerment en pleit er vooral voor het stimuleren van de ontwikkeling licht, luchtig en leuk te houden. De ander twijfelt aan het kunnen en kiest voor zwaar geschut: een vast (lees: verplicht) ‘leertraject’ om er ‘zeker van te zijn’ dat mensen toegerust zijn om alles te kunnen wat nodig is om zelfsturing toe te laten. In beide gevallen wordt zelfsturing dus gezien als een kwaliteit of competentie van een individu.‘We beweren dat we een lerende organisatie zijn, maar ik betwijfel dat sterk.’Het ‘verschijnsel’ lerende organisatie is inmiddels ruim voorbij de eendagsvlieg. Duidelijk is ook dat er twee kampen blijven: de gelovers en de niet-gelovers. In strategische stukken van organisaties zie je even vaak de wens terugkomen een lerende organisatie te worden, als dat je medewerkers hoort beweren dat ‘deze’ organisatie in elk geval verre van een lerende organisatie is.
"*" geeft vereiste velden aan