Slimme machines gaan administratieve managementtaken uitvoeren. Sneller, beter en goedkoper. Dat heeft gevolgen voor de vaardigheden die je straks als manager in huis moet hebben.
Er zijn al de nodige alarmbellen over afgegaan: artificial intelligence-technologieën gaan de arbeidsmarkt opschudden (lees hier vijf inspirerende voorbeelden van AI), zeker als het gaat om gemakkelijk te automatiseren banen. Maar ook managers – op alle niveaus, van de frontlinie tot de C-suite – moeten zich aanpassen aan de wereld van slimme machines. 54% van hun tijd gaat nu nog op aan administratieve taken. Straks dus niet meer, want slimme machines gaan managementtaken herdefiniëren. Wat moeten managers doen om het gat te vullen en te gedijen in het AI-tijdperk? Onderzoekers Vegard Kolbjørnsrud, Richard Amico en Robert J. Thomas (allen verbonden aan Accenture) vroegen het 1770 managers in 14 landen en interviewden 37 managers die leiding geven aan digitale transformatie van hun organisatie. Daaruit kwamen vijf succesrecepten naar voren.1) Laat AI de administratie doen
We hebben het hier bijvoorbeeld over coördinatie van werkroosters (bij ziekte, vakantie, plotseling vertrek), rapporteren en (routine)controle. Het gros van de tijd van managers gaat eraan op, en dit is naar verwachting waar AI het grote verschil gaat maken. 68% van de geraadpleegde managers vindt dit een goede ontwikkeling en juicht ondersteuning bij de monitoring en rapportage alleen maar toe.2) Richt je op je menselijk oordeelsvermogen en inzicht
Managers passen in hun besluitvorming niet zomaar regels toe maar gebruiken hun kennis van de geschiedenis van de organisatie en bedrijfscultuur. Ze hebben empathisch vermogen, en zijn in staat tot ethische reflectie en improvisatie. Dat is de meerwaarde van de mens tegenover de machine. Op besluitvormingsgebied zal technologie managers ondersteunen maar niet vervangen, is de communis opinio.3) Zie slimme machines als ‘collega’s’
Technologie vervangt menselijke besluitvorming niet maar kan er wel enorm aan bijdragen, via bijvoorbeeld datagedreven simulaties en data-analyse. 78% van de ondervraagde managers zegt advies van intelligente machines bij hun businessbeslissingen te vertrouwen. Robots kunnen een altijd beschikbare assistent en adviseur zijn, zeker als je via intuïtieve interfaces met ze kunt praten.4) Werk net als een ontwerper
Natuurlijk moet je als manager creatief zijn, maar belangrijker is misschien nog wel dat je andermans creativiteit moet kunnen aanwenden. De manager-ontwerper verenigt verschillende ideeën tot geïntegreerde, werkbare en aansprekende oplossingen. Hij laat ideeën niet met elkaar concurreren maar combineert ze tot iets wat écht verschil maakt. Een derde van de ondervraagde managers ziet creatief denken en experimenteren als kernvaardigheden om succesvol te blijven in een tijdperk waarin AI veel administratief en analytisch werk gaat overnemen.5) Ontwikkel je sociale vaardigheden en netwerken
Het viel de onderzoekers zelf op dat de meeste ondervraagde managers onderschatten hoe cruciaal vergaande sociale vaardigheden zijn voor netwerken, coachen en samenwerken – en hoe onderscheidend ze worden in het AI-tijdperk. Die vaardigheden stellen je in staat om de diverse perspectieven, inzichten en ervaringen van partners, klanten en community’s te onderscheiden en bij elkaar te brengen.Op weg naar de toekomst
Natuurlijk voltrekken de veranderingen zich niet allemaal in één keer, maar het gaat sneller dan je denkt. Managers die begrijpen hoe de arbeidsmarkt er straks uitziet, kunnen zich beter voorbereiden op de impact van AI. Grijp nu je kans om straks voorop te lopen.- Begin met experimenteren en verkennen.
- Adopteer nieuwe criteria (kpi’s) voor succes: de capaciteit om samen te werken, info te delen, te experimenteren, effectiviteit op het gebied van leren en besluitvorming, verder kijken dan je eigen organisatie voor meer inzicht.
- Stem je trainings- en recruitmentstrategie voor managers af op creatieve en sociale intelligentie, empathie, samenwerkings- en oordelend vermogen.
Technosteun: voorbeelden
- Tableau, producent van software voor data-analyse, ontwikkelde de gratis Chrome-extensie Narrative for Tableau. Deze toepassing genereert automatisch geschreven toelichtingen bij Tableau-grafieken. Zelf rapporten schrijven is niet meer nodig.
- Kensho Technologies, specialist in investeringsanalytics, ontwikkelde een systeem waarin je in gewoon spreektaal-Engels vragen kunt stellen. Bijvoorbeeld “Welke sectoren en branches presteren het best in de drie maanden na een tariefsverhoging?” Je hebt binnen een paar minuten antwoord. Het helpt managementteams de gevolgen van beslissingen in te schatten en scenario’s te verkennen.