Als je aan het hoofd staat van een onderneming die wordt bedreigd door digitale disruptie, kan dat voelen alsof je roulette aan het spelen bent: je weet dat je je fiches ergens moet neerleggen maar je hebt geen idee waar. Wat je wel weet: digitale transformatie is onvermijdelijk – en een kwestie van leven en dood. Om zo’n transformatie tot een goed einde te brengen moeten de juiste beslissingen en maatregelen worden genomen op zeven gebieden.
Digitale transformaties zijn grote, ingrijpende operaties waarbij je niets aan het toeval wilt overlaten. De core van de onderneming zal ervoor moeten worden aangepast – de waardepropositie, de mensen, processen, technologieën. Waarbij de gevestigde organisatie er hard aan gaat trekken om de oude dingen en praktijken bij het oude te laten. Een digitale transformatie, reinvention, vereist dat de CEO allerlei lastige beslissingen neemt – maar waar en hoe precies? Als je weet welke beslissingen prioriteit hebben en hoe je ze moet implementeren, kan dat het verschil zijn tussen een voorspoedige transformatie en eentje die moeizaam en traag verloopt. McKinsey-consultants Peter Dahlström, Driek Desmet en Marc Singer deden ervaring op met tientallen digitale transformaties en destilleerden daaruit de zeven belangrijkste beslissingen voor CEO’s.