Als je aan het hoofd staat van een onderneming die wordt bedreigd door digitale disruptie, kan dat voelen alsof je roulette aan het spelen bent: je weet dat je je fiches ergens moet neerleggen maar je hebt geen idee waar. Wat je wel weet: digitale transformatie is onvermijdelijk – en een kwestie van leven en dood. Om zo’n transformatie tot een goed einde te brengen moeten de juiste beslissingen en maatregelen worden genomen op zeven gebieden.
Digitale transformaties zijn grote, ingrijpende operaties waarbij je niets aan het toeval wilt overlaten. De core van de onderneming zal ervoor moeten worden aangepast – de waardepropositie, de mensen, processen, technologieën. Waarbij de gevestigde organisatie er hard aan gaat trekken om de oude dingen en praktijken bij het oude te laten. Een digitale transformatie, reinvention, vereist dat de CEO allerlei lastige beslissingen neemt – maar waar en hoe precies? Als je weet welke beslissingen prioriteit hebben en hoe je ze moet implementeren, kan dat het verschil zijn tussen een voorspoedige transformatie en eentje die moeizaam en traag verloopt. McKinsey-consultants Peter Dahlström, Driek Desmet en Marc Singer deden ervaring op met tientallen digitale transformaties en destilleerden daaruit de zeven belangrijkste beslissingen voor CEO’s.1. Waar moet de business heen?
Alles begint uiteraard met het kiezen van de juiste richting. De existentiële aard van deze beslissing maakt hem zelfs enigszins overweldigend. Het ‘goede’ nieuws is dat de meeste gevestigde ondernemingen geen keus hebben en wel móeten, want ze worden serieus in hun bestaan bedreigd door digitale disruptie in hun bedrijfstak. Hanteer als startpunt een grondige review van de markt en de business gebaseerd op grondige economische analyses. Belangrijk is dat je in je analyse vooruitkijkt en rekening houdt met hoe digitale technologie in de toekomst tot veranderingen gaat leiden. Vrijwel elke digitale innovatie is gebaseerd op gebruik van connectiviteit met en data van klanten om de klantervaring te transformeren of producten en diensten te vernieuwen. Kijk ook naar de benaderingen van digitale vernieuwers binnen én buiten je eigen sector – voor inspiratie en frisse perspectieven. Analyse is essentieel, maar verbeeldingskracht ook. Probeer je bijvoorbeeld in te denken hoe de bedrijfstak zou werken als álles zou zijn gedigitaliseerd. McKinsey heeft ervaren dat een 24-uurs-hackaton met senior leiders een zeer effectieve manier is om oud denken te doorbreken en om executives ertoe te stimuleren om dingen op geheel nieuwe manieren te gaan doen.2. Wie gaan de inspanning leiden?
Uiteraard moet de CEO zelf de digitale transformatie leiden – maar niemand kan dat helemaal in z’n eentje. De CEO is als de dirigent van een orkest. Hij zorgt voor de visie en de richting, maar een groep andere senior leiders drijft de dagelijkse inspanningen en beslommeringen aan. Een essentiële beslissing is dus welke muzikanten in het orkest komen. Eén criterium is natuurlijk vaardigheid in en kennis van digitaal. Daarom benoemen sommige CEO’s iemand tot chief digital officer (CDO) – wat een slimme beslissing kan zijn maar hooguit deel van de oplossing is. Bovenal moet het juiste team van mensen worden samengesteld. Omdat een digitale transformatie alle aspecten van de business raakt en niet eerder vertoonde coördinatie door de hele organisatie heen vereist, moeten er executives uit velerlei functies in het team zitten. Inspirerende mensen met visie zijn altijd welkom, maar je hebt ook gelauwerde executives nodig die de mechanismen van de business op hun duimpje kennen én executives die deskundig zijn op het gebied van verandermanagement. De teamleden moeten daarbij de kernwaarden van de nieuwe digitale cultuur belichamen en uitdragen: ‘klantcentrisch’ denken en doen, een op samenwerking gerichte mindset, tolerantie tegenover het nemen van risico’s. Dit leiderschapsteam hóeft niet groot te zijn – bij Starbucks bestond het uit de CEO, CIO en CDO, bij de digitale transformatie van een Europees energiebedrijf uit de COO, CMO en CSO (sales).3. Hoe moet de visie aan de stakeholders worden verkocht?








