Kunstmatige intelligentie verovert de wereld. We maken steeds vaker gebruik van AI-toepassingen. Logisch, want zelfs ‘simpele’ artificial intelligence kan veel tijd en moeite besparen. Deze 5 voorbeelden van AI laten zien wat er nu al mogelijk is.
AI spreekt tot de verbeelding, vooral vanwege de doemscenario’s die steevast in Hollywoodfilms worden geopperd. Kunstmatige intelligentie heeft mede daardoor een negatieve lading gekregen. Je denkt al gauw aan robots die banen inpikken of computersystemen die de wereld proberen te veroveren. Voor een groot deel is dat onterecht. AI maakt ons leven makkelijker en organisaties efficiënter.
Kunstmatige intelligentie is best lastig in woorden te vatten, want hoe definieer je intelligentie? Eigenlijk is AI niets meer dan een verzamelnaam voor machines en systemen die menselijk denkvermogen nabootsen. Het legt verbanden en voert taken uit op basis van complexe algoritmes en wiskundige formules. Zo kan AI handelingen vereenvoudigen of ze zelfs helemaal overnemen van de mens.
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
De ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan verschrikkelijk snel. Diverse toepassingen van AI hebben al op grote schaal hun weg naar de consument en het bedrijfsleven gevonden. Wie weet gebruik jij al dagelijks AI, misschien zelfs onbewust.
1. Virtuele assistenten
Virtuele assistenten als Siri, Cortana, Google Now, Alexa (Amazon) en Facebook M zijn waarschijnlijk de bekendste vorm van kunstmatige intelligentie. Elke tool heeft zijn eigen AI-functies, al zijn ze niet allemaal even geavanceerd. Een virtuele assistent kan bijvoorbeeld simpele spraakcommando’s opvolgen, zoals iemand bellen en een adres opzoeken. Of verbanden leggen op basis van je locatie, je agenda en je reisgeschiedenis.
Het is moeilijk te zeggen welke virtuele assistent uiteindelijk het populairste zal blijken. Stuk voor stuk zijn ze immers nog lang niet uitontwikkeld. Kijk naar Google, dat tijdens de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie Google I/O een verbeterde en uitgebreide versie van Google Now onthulde: Google Assistant. En er zijn ook diverse nieuwkomers met veel potentie. Zo demonstreerden de makers van Siri begin mei hun nieuwe virtuele assistent Viv.
2. AI-managers van Hitachi
Hoe zou jij het vinden als je baas een computer was? Bij de Japanse elektronicafabrikant Hitachi is dit voor sommige medewerkers al realiteit. In een aantal magazijnen krijgen zij sinds vorig jaar opdrachten van een AI-systeem. Deze kunstmatige intelligentie analyseert continu hoe het personeel werkt. Als een werknemer een efficiënte manier heeft gevonden om een bepaalde taak uit te voeren, zorgt de AI ervoor dat ook anderen zo gaan werken.
Dit proces heet in het Japans kaizen, ofwel constante verbetering. In tegenstelling tot andere magazijnsystemen werkt de AI niet alleen met voorgeprogrammeerde instructies, maar kan het systeem afwijken van het script als de omstandigheden daarom vragen. Zo houdt het bijvoorbeeld rekening met weerpatronen en veranderingen in de vraag. Hitachi merkte direct al een verhoging van de efficiëntie met 8 procent ten opzichte van andere magazijnen.
3. Betere e-mails met Crystal
Als je iemand een e-mail stuurt, is het handig om de toon aan te passen aan die persoon. Dat is het idee achter Crystal. De makers noemen Crystal de grootste revolutie op het vlak van e-mail sinds de spellingscontrole. Crystal analyseert social media-uitingen om een karakterprofiel samen te stellen van de persoon aan wie je een e-mail wilt richten. Tijdens het schrijven krijg je tips voor het aanbrengen van een persoonlijke touch.
Crystal kan je bijvoorbeeld adviseren om een mail minder formeel te maken of om bepaalde zinnen niet te gebruiken. Zo past de boodschap bij de ontvanger. Een interessant concept dat de effectiviteit van zakelijke e-mails kan verhogen. Maar Crystal is zeker niet perfect. Als iemand nauwelijks actief is op social media, komt dat de betrouwbaarheid niet ten goede. En sommige mensen zetten hun vraagtekens bij het ethische aspect.
4. Tekstschrijven met Quill
AI kan ook zelf teksten schrijven als je er bruikbare informatie instopt. Een voorbeeld is Quill van het bedrijf Narrative Science. Deze software werd eerst vooral gebruikt om sportuitslagen en kwartaalcijfers van bedrijven om te zetten in korte, simpele artikelen. Inmiddels zijn er meer toepassingen. Quill maakt bijvoorbeeld uitgebreide financiële verslagen en rapporten voor banken. Het legt in een handomdraai ingewikkelde verbanden.
Sceptici zien Quill als het bewijs dat intelligente software mensen inderdaad overbodig kan maken. Helemaal onterecht is die vrees niet. ‘Quill doet in een paar seconden waar een klein leger mensen weken mee bezig is’, zei CEO Stuart Frankel van Narrative Science. Aan de andere kant hebben programma’s als Quill wel data-input nodig om te schrijven. En deze robo-journalist zal ook niet snel een creatief diepte-interview aanleveren.
5. Communiceren met chatbots
Al eens met een chatbot gebabbeld? De kans is groot dat je dat vrijwel direct in de gaten had. Met veel chatbots, vooral verouderde varianten, kun je immers bijna geen natuurlijk gesprek voeren. Het beantwoorden van eenvoudige vragen gaat de meeste chatbots wel prima af. Bedrijven gebruiken ze onder meer om hun klantenservice te verbeteren; met een slimme chatbot zijn die ellenlange telefonische keuzemenu’s niet meer nodig.
Sinds kort kunnen ondernemers het contact met klanten op Facebook Messenger door een chatbot laten verzorgen. Deze kan ook afbeeldingen, links of knoppen plaatsen, bijvoorbeeld voor een reservering. Volgens Facebook-topman Mark Zuckerberg verloopt een gesprek met een Messenger-chatbot hetzelfde als met een vriend, op voorwaarde dat de bot een handje wordt geholpen door een mens. Zou WhatsApp hierna aan de beurt zijn?
Deze 5 voorbeelden verrijken onze levens, maar ze komen nog niet in de buurt bij menselijke intelligentie. Langzaam maar zeker wordt het gat echter al kleiner. En dit is pas het begin. Nu vrijwel alle grote technologiebedrijven zich op Kunstmatige intelligentie storten, is het wachten op de volgende grote doorbraak.
Stephen Chadwick, Managing Director voor Noord-Europa bij Dassault Systèmes