Stakeholder mapping is belangrijk om verschillende redenen, met name in het kader van projectmanagement, organisatieontwikkeling en strategische planning. Het identificeert belanghebbenden, geeft inzicht in belangen en behoeftes en kan helpen met het beheer van relaties. Door te begrijpen wie de belangrijkste stakeholders zijn en wat hun belangen zijn, kan een organisatie potentiële risico’s identificeren en proactief maatregelen nemen om die te vermijden.
Het kan ook helpen bij het anticiperen op mogelijke tegenstand of obstakels, en bijdragen aan effectieve communicatiestrategieën. Stakeholder mapping met De LEGO® SERIOUS PLAY® methode voor Agile Professionals stelt organisaties in staat om af te wegen welke belangen het belangrijkst zijn bij het nemen van beslissingen en om rekening te houden met de gevolgen voor verschillende belanghebbenden. Met deze werkvorm creëer je met elkaar een overzicht van alle stakeholders.
Benodigd
- Identity & Landscape Kit
- Vier bouwplaten
Tijdsduur
- 2 tot 4 uur
Stappen van stakeholder mapping
- Zorg dat je voorafgaand aan de sessie de vier bouwplaten klaar hebt liggen met hierbij vier kaartjes of sticky notes, met hierop: 1. Sleutelfiguur; 2. Geïnteresseerde; Beïnvloeder; 4. Toeschouwer.
- Vraag iedere deelnemer alle stakeholders te bouwen die betrokken zijn bij het product of project.
- Laat de deelnemers hun bouwwerken delen en uitleggen.
- Wanneer er meerdere bouwwerken zijn voor dezelfde stakeholder, laat de deelnemers zelf kiezen welke ze gebruiken
in de verdere opdracht. - Wanneer na het uitleggen en afstemmen blijkt dat er nog stakeholders ontbreken: laat die dan alsnog bouwen.
- Leg de bouwplaten inclusief de kaartjes op een nieuwe tafel. In de tabel zie je hoe je alle bouwplaten neer moet leggen.
- Laat de deelnemers alle gebouwde stakeholders plaatsen op een van de vier bouwplaten. Leg uit dat alle stakeholders geplaatst dienen te worden in de stakeholdermap.
- Wanneer er overeenstemming is, analyseer de platen dan met elkaar. Wat valt op? Welke manier van communiceren
willen de deelnemers hanteren voor ieder kwadrant? - Leg zowel de kwadranten, het volledige overzicht als de acties vast door foto’s en video’s te maken.
Tip
Deel dit bouwwerk ook met je stakeholders, zodat je ook met hen het gesprek kan voeren over de manier waarop communicatie met hen plaatsvindt. Zien zij zichzelf op dezelfde plek als het team en de product owner, of ergens anders?
Bron: De LEGO® SERIOUS PLAY® methode voor Agile Professionals
Door: Sarah Derriks-de Wit, Frank Kobus