Procesverbetering speelt een zeer belangrijke tol in organisaties. Met de inzet van Lean Six Sigma kunnen processen worden geanalyseerd en verbeterd en kunnen nieuwe kwaliteitsstandaarden worden bereikt. Welke 5 tools zijn onmisbaar?
Geschatte leestijd: 3 minuten
Inhoudsopgave
Een systematische aanpak werkt het beste. Procesverbetering omvat vaak een serie acties om nieuwe doelen te bereiken, zoals de performance verbeteren, kosten omlaag brengen of bepaalde resultaten boeken.
Deze 5 tools mogen niet ontbreken in de roadmap naar procesverbetering.
Basis van procesverbetering: vergelijking
Door duidelijk te omschrijven hoe een proces presteert, kun je beter zien waar de verbeterpunten zitten. Stel vervolgens vast met welke organisaties je je organisatie wilt vergelijken. Denk hier goed over na: wil je je vergelijken met de beste in je branche, of met een bedrijf dat een vergelijkbare cultuur heeft bijvoorbeeld?
Ga dan vergelijken, doe dit met statistische methoden.
Stel de verschillen vast en probeer de verschillen in performance te identificeren. Dit kan al leiden tot (kleine) aanpassingen die het proces verbeteren.
Flowchart
De flowchart is een van de beste manieren om verschillende processen in de organisatie te begrijpen en aan procesverbetering te doen. Je kunt tot in detail een proces ontleden tot activiteiten en gebeurtenissen, maar je kunt ook de logische verbindingen zien. Het maakt helder welk en hoeveel werk er zit in het proces.
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Value Stream Map
De Value Stream Map geeft een beeld van de werk- en informatiestroom in een proces. Je kunt hiermee de huidige status evalueren en een toekomstige status beschrijven waarin verspilling wordt gereduceerd, bijvoorbeeld in transport, inventaris, wachten, overproductie, fouten, etc.
Procesverbetering met het Visgraatdiagram
Problemen kunnen vaak worden opgelost door eerst alle mogelijke oorzaken te onderzoeken. Een visgraatdiagram of oorzaak-en-gevolgdiagram is hiervoor uitermate geschikt. Het visgraatdiagram onderzoekt in zes gebieden (of oorzaken) waarom een bepaald effect ontstaat. De zes gebieden zijn materiaal, machines, methode, personeel, meting en omgeving.
Hypothese testen
Procesverbetering bestaat hierbij uit een nulhypothese en alternatieve hypothesen. Bijvoorbeeld, een nulhypothese duidt gelijkheid aan, een alternatieve hypothese duidt ongelijkheid aan. Met een hypothese test kan besloten worden om de ene hypothese te verwerpen en de andere niet. Hypothesen kunnen vele vormen aannemen, het is dus van belang de juiste te kiezen, afhankelijk van de situatie.
Door de vijf tools te integreren, kunnen goede resultaten geboekt worden in trajecten voor procesverbetering.
Bron: Qualitymag.com