Bijna niets is zo duur en ontwrichtend als goede, getalenteerde medewerkers die ontslag nemen. Domme fouten van bedrijven staan vaak aan de wieg ervan.
Het lijkt een hele kluif om goed personeel vast te houden, maar dat valt best mee. De meeste fouten die organisaties op dit punt maken, zijn namelijk heel goed te vermijden.
Naar is dat juist je allerbeste mensen het eerst vertrekken als je fouten maakt. Zij hebben namelijk de meeste opties. Daar staat tegenover dat bedrijven die fouten maken niet in één klap hun beste mensen kwijtraken. Het gaat langzaam. Net als stervende sterren raken stermedewerkers langzaam het vuur voor hun werk kwijt. Soms zonder dat je het merkt: goede medewerkers lijken het prima te doen, ze werken veel en hard, dragen veel bij, zeggen alle goede dingen op vergaderingen, maar ze opereren in een onuitgesproken staat van deceptie die uiteindelijk leidt tot hun vertrek.
Medewerkers vertrekken hierom
Dit moet je echt niet doen:
- Veel domme regels instellen. Regels zijn nodig, maar ze moeten wel draagvlak hebben. Mensen worden al gek van een paar kortzichtige of overbodige regels (zoals het opleggen van overdreven strakke aanwezigheidsverplichtingen). Ga geen Big Brother spelen.
- Iedereen gelijk behandelen. Dat werkt misschien op de lagere school maar daarna niet meer. Het is voor de toppresteerders ronduit tenenkrommend.
- Slechte prestaties tolereren. Als je de zwakke schakels niet aanpakt, trekken ze iedereen mee het moeras in.
- Resultaten niet erkennen. Toppresteerders zijn sterk intrinsiek gemotiveerd. Onderschat nooit en te nimmer de kracht van het schouderklopje. Je laat ermee zien dat iets of iemand wordt gezien.
- Niet om mensen geven. Ruim de helft van de medewerkers vertrekt vanwege de slechte relatie met hun baas. Goede managers zijn professioneel én menselijk, met aandacht voor de werk- en privéperikelen van hun medewerkers.
- Het grote plaatje niet laten zien. Voor toppresteerders is dat een echte dealbreaker. Zij geven écht om hun werk. Ze geven alles. Dus hun werk moet een hoger doel hebben.
- Mensen hun passies niet laten nastreven. Getalenteerde medewerkers zijn gepassioneerd. Het vergroot hun productiviteit en baantevredenheid enorm als dat alle ruimte krijgt. Niet bang zijn: geef ze de ruimte – en ze zullen je blij maken.
- Dingen niet leuk maken. Als mensen geen lol en plezier hebben op hun werk, doe je iets verkeerd. Gratis maaltijden? Fitnessruimtes? Pingpongtafels? Whatever it takes – google even wat Google zoal doet.
Bron: Inc., februari 2017
Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive