Kunnen managers hun strategische vaardigheden ontwikkelen? Ja. Bijvoorbeeld door de kunst af te kijken van drie briljante strategen.
Bill Gates van Microsoft, Steve Jobs van Apple, Andy Grove van Intel – drie grootse strategen van drie grootse ondernemingen. David B. Yoffie (Harvard) en Michael A. Cusumano (MIT Sloan School of Management) hebben nauw met deze meesters in strategie samengewerkt en schreven een boek over hun strategische kwaliteiten: Strategy Rules: Five Timeless Lessons From Bill Gates, Andy Grove, and Steve Jobs. Dit zijn ze. Masterclass 1. Kijk vooruit, redeneer terug. Voor managers is het een natuurlijk instinct om terug te kijken en dan vooruit te redeneren naar wat ze vandaag moeten doen. Grote strategen zijn meer als grote schakers: ze denken verschillende zetten vooruit en redeneren dan terug naar wat ze nu moeten doen om daar te komen. 2. Waag big bets, zonder de onderneming op het spel te zetten. Alle drie de strategen hebben grote waagstukken aangedurfd, maar wel vanuit posities waarin ze goed ingedekt waren tegen de risico’s. Toen Microsoft bijvoorbeeld brak met IBM – een enorme gok indertijd – had het bedrijf al heel veel andere klanten voor DOS (en daarna Windows) plus een snelgroeiende applicatiebusiness. 3. Bouw platformen en ecosystemen – niet alleen maar producten. Als eigenaar en beheerder van het platform heb je de ultieme concurrentiepositie. Gates, Grove en Jobs begrepen al in een vroeg stadium dat dat een belangrijke strategische focus moest zijn. 4. Wees slim én sterk – bekwaam je in judo en sumo. Judo: maak slim gebruik van de sterke punten van je tegenstanders en laat die in jouw voordeel werken. Ga directe confrontaties uit de weg als je niet sterk genoeg bent om puur op kracht te concurreren. Sumo: gooi je volle gewicht in de strijd en speel hardball als dat nodig is. Zo nodig ook tegenover klanten. 5. Geef de organisatie vorm rond je persoonlijke anker. Zowel Gates als Jobs en Grove hadden een piketpaal in de grond staan – een ‘persoonlijk anker’ – van waaruit ze hun onderneming ontwikkelden, focus gaven aan hun strategie en mensen in dienst namen. Voor Gates was het zijn kennis van software. Voor Jobs zijn buitengewone vermogen om de gemiddelde gebruiker te begrijpen. Voor Grove (van huis uit ingenieur) zijn ongelofelijke, engineeringachtige procesdiscipline. Bron: MIT Sloan Management Review, winter 2016 (vertaald en bewerkt door Management Trends)