Sommige CEOās zijn duidelijk beter dan andere. Wat doen zij dat het verschil maakt?
McKinsey onderzocht wat exceptionele CEO-s kenmerkt ā de top-5% CEOās in hun steekproef van zoān 600 CEOās van de grootste Amerikaanse ondernemingen tussen 2004 en 2014. Hun ondernemingen leverden tijdens hun bewind de aandeelhouders een rendement van minstens 500% op. Het leverde drie onderscheidende kenmerken op.Nieuwe strategie, minder organisatieverandering
- Exceptionele CEOās zijn twee keer zo vaak afkomstig van buiten de onderneming dan de gemiddelde CEO. Ze hebben de frisse blik van de buitenstaander. Niettemin was 55% van de exceptionele CEOās in de steekproef afkomstig uit de onderneming zelf ā ook insiders kunnen dus agressief actie ondernemen en buitengewone resultaten boeken, mits ze een perspectief van een buitenstaander weten aan te nemen.
- Exceptionele CEOās voeren in de eerste twee jaar van hun aanstelling 60% vaker een strategiereview uit en veranderen de strategische richting dus vaker. Vaak vereist dit dat er resources worden vrijgemaakt via kostenbesparingen in minder essentiĆ«le onderdelen van het bedrijf. Exceptionele CEOās voeren dan ook vaker kostenbesparingsprogrammaās uit dan de gemiddelde CEO.
- Buitengewoon goede CEOās voeren de eerste twee jaar minder vaak een herstructurering uit. Ook wijzigen ze het managementteam minder vaak. Ze verstoren de balans van hun organisatie in de beginperiode liever niet ā Ć³f omdat ze een goed functionerende organisatie hebben meegekregen Ć³f omdat ze prioriteiten stellen en weten dat een organisatie maar een beperkte hoeveelheid verandering tegelijk aankan. De strategische veranderingen zijn de eerste periode al intensief genoeg ā de structuur komt pas later aan de beurt.