Purpose is een heel krachtig concept, een heel krachtige ‘systeemvariabele’. Het bezit de magische kracht om mensen te federeren, te verbinden, in beweging te brengen. Het verbinden van mensen op het niveau van een gemeenschappelijke Purpose kan dus hele gemeenschappen in beweging brengen. Zingeving is een bron van betekenis voor mensen en creëert daardoor actie.
Inhoudsopgave
Als je vanuit Purpose een beleid kunt vormen of als je een beleid kunt laden met zingeving of een mooi doel, en daarin ergens een droom of behoefte aanboren die gedeeld wordt door een aantal mensen, dan kun je je plannen ‘energizen’. Je vindt dan gemakkelijker medestanders, mensen die zich mee komen inzetten of die zich bij je aansluiten. Omdat het die magische kracht in zich heeft, kan en wordt het ingezet voor het goede doel en voor het slechte doel. Zingeving kan beide heren dienen.
Purpose: Wat is goed en wat is slecht?
Uiteraard volgt hierop dan de vraag: wat is goed en wat is slecht? Dat moet iedereen en elke organisatie uiteraard voor zichzelf uitmaken. Het antwoord hangt echt af van wat jij goed en slecht vindt, en dat hangt dan weer af van wat jij gerealiseerd wilt zien, van jouw waardekader.
In het boek The Positive Sum Game staan wij als auteurs voor Purpose en goed. Goed definiëren we als het algemeen welzijn van alle mensen, alle dieren en de planeet. Purpose en goed vertrekt voor ons altijd vanuit een ecosysteembewustzijn. Zingeving is voor ons verbindend. We willen de aarde, de mens en het dier laten ‘flourishen’.
Elke Purpose die aanleiding geeft tot polarisatie, tot een ik-wij-tegenstelling, tot haves en havenots, tot angst en oorlog, zo’n Purpose beschouwen we dus als een Purpose for bad. Zingeving en slecht zal heel vaak vertrekken vanuit een egosysteembewustzijn.
Purpose, de basisbetekenis
Zo komen we ook tot een betere invulling van het concept Purpose zoals wij dat vandaag relevant vinden voor organisaties, bedrijven, merken en de brede economische wereld. Dit is volgens ons de algemene basisbetekenis van het concept Purpose:
Purpose is better for me + better for the world. Het is de opdracht die je jezelf geeft om een betere wereld te creëren. Voor anderen. Voor jezelf. Het is de waarde die de organisatie of de onderneming creëert voor anderen, de maatschappij, de natuur, het algemeen welzijn. Het is waarde voor alle stakeholders en ze staat in het teken van welzijn voor iedereen. Het is de betekenis die de organisatie krijgt buiten de eigen egobetekenis.
Zingeving is een reactie op:
- Het eendimensionale denken in termen van monetaire profit. Purpose nodigt uit, en verplicht organisaties, bedrijven en merken ook te denken in termen van een sociale en ecologische bijdrage. Het verwijst naar de rol van de economie en de rol die bedrijven of organisaties opnemen in het grotere geheel. Purpose vertegenwoordigt een systeemvoorkeur. Zingeving verbindt economie opnieuw met het algemeen welzijn en de full circle of life. Op die manier brengt het weer menselijkheid en zinvolheid in de economie.
- Het zoeken naar een antwoord op de vraag: what do we wish for? Door het formuleren van een Purpose geven we invulling aan het goede leven dan we samen met anderen willen creëren. Het is een shared Purpose die richting geeft en actie en betrokkenheid inhoudt.
- De zoektocht naar meer zingeving. Zingeving als individu, leider, eigenaar. Maar ook zingeving als merk of als groep van mensen. Purpose doet dienst als de katalysator voor de waardetransformatie.
Groot en klein
Purpose is dus groot en klein. Purpose is het algemeen welzijn, maar zingeving is evenzeer de collega, de buur, de lokale community enzovoort.
Bron: The Positive Sum Game
Door: Herman Toch, Ann Maes