Over leiderschapsstijlen zijn bibliotheken vol geschreven. Over één punt is men het eens: er bestaat niet één leiderschapsstijl die in alle situaties optimaal werkt. Een goede manager moet verschillende stijlen beheersen en in staat zijn snel te switchen. Uiteraard heeft iedereen een favoriete stijl van leidinggeven, zijn natuurlijke stijl, die vooral bepaald wordt door zijn gebruiksaanwijzing. De volgende vier stijlen van leiderschap volgens de DISC-methode lijken misschien wat zwaar aangezet. Dat klopt, uw leiderschapsstijl is natuurlijk een mix van alle vier de stijlen. U mag dus nuanceren.
Leiderschap volgens de DISC-methode, waarbij DISC staat voor de afkorting van de gedragsstijlen: Dominantie, Invloed, Stabiliteit en Conformiteit.
De leiderschapsstijl van de D-manager
Voor het eindresultaat moet alles wijken, individuele belangen van medewerkers zijn hieraan ondergeschikt. De D geeft korte instructies (bevelen), hij raakt geïrriteerd als deze niet direct begrepen worden. In de regel geeft de D geen nadere toelichting. Hij heeft een helder beeld van het eindresultaat, nodeloze details zijn aan hem niet besteed. Hij heeft geen moeite met delegeren, maar grijpt soms (te) snel in bij slechte prestaties. Medewerkers krijgen weinig ruimte om fouten te maken. De D reageert snel op problemen en gaat ze niet uit de weg, hij gaat recht op zijn doel af. De D is een gedreven manager. De D-manager heeft soms wat moeite met de minder taakgerichte S. Medewerkers van een D vinden hem soms moeilijk benaderbaar. De D is een uitstekende crisismanager of ondernemer.
De leiderschapsstijl van de I-manager
De I weet zijn medewerkers zelfs in tijden van crisis goed te motiveren. Hij geeft een uitgebreide toelichting op zijn instructies en beantwoordt alle vragen. De I bereikt zijn doelen vaak via een omweg. De I houdt van vergaderingen en werkoverleg, ze zijn voor hem een bron van inspiratie. Vergaderingen die de I leidt, duren daardoor vaak (te) lang. De I is een innovatieve manager, hij omarmt graag nieuwe ideeën. De I is wat chaotisch, hij vergeet daardoor soms voor anderen belangrijke details. De I is meestal visueel georiënteerd, zaken die hij niet op zijn overvolle bureau ziet liggen, vergeet hij dus. Hij heeft af en toe moeite met de detailgerichtheid van de C. Medewerkers ervaren hun I-manager wel eens als oppervlakkig. De I is een uitstekende manager in een creatieve of commerciële omgeving, of in public relations.
De leiderschapsstijl van de S-manager
De S-manager is echt geïnteresseerd in zijn medewerkers, hij wil hen helpen op alle fronten, ook met privéproblemen. De S is soms te geduldig met niet goed presterende medewerkers; mensen ontslaan vindt hij vreselijk. Hij geeft zijn medewerkers (soms te) veel ruimte. De S zal altijd zijn afspraken met medewerkers nakomen, zelfs als deze niet in het belang van de onderneming zijn. Soms is de S-manager wat besluiteloos. Hij neemt graag collectieve, democratische besluiten samen met zijn medewerkers, hij houdt van consensus. De S vaart een enigszins behoudende koers, hij heeft veel tijd nodig om nieuwe ideeën te accepteren. De S-manager heeft soms wat moeite met de directe D. Zijn medewerkers ervaren de S-baas soms als wat soft. De S is een uitstekende manager in een sociale of ambtelijke omgeving, of bij een opleidingsinstituut. Hij gedijt in een niet te harde omgeving.
De leiderschapsstijl van de C manager
De C-manager is een planner. Hij produceert veel overzichten en verwacht minutieuze rapportages van zijn medewerkers. De C-manager stuurt op cijfers en niet op emoties. Hij is doelgericht en reageert stevig op fouten van anderen. De C heeft wat moeite met delegeren, hij doet het liever zelf, dan weet hij zeker dat het goed gebeurt. Hij treedt niet graag op de voorgrond en laat successen graag aan zijn medewerkers. De C-manager heeft soms wat moeite met de chaotische I. Medewerkers vinden hun C baas soms saai en grijs. De C-manager is een uitstekende manager in de wetenschap of in een hightech- of accountingomgeving.
Gebruik meerdere stijlen
De grootste fout die u als moderne manager kunt maken, is altijd uw favoriete managementstijl gebruiken. U doet zichzelf en uw medewerkers daarmee tekort. U hebt immers als unieke persoonlijkheid delen van alle gebruiksaanwijzingen in u − gebruik die stijlen van leiderschap volgens de DISC-methode dan ook! Het maakt u een betere manager.
Bron: De gebruiksaanwijzing van uw medewerker
Door: Hans Faas