Nu de Britten hebben aangegeven dat ze EU willen verlaten, wordt het proces van scheiding ingezet. Interessante vraag is hoe een dergelijk proces optimaal kan verlopen.
Er zijn zeer veel stakeholders met zeer uiteenlopende belangen. Er zijn ook veel impulsen van zeer wisselend kwaliteitsniveau. En wat vooral van belang is: er is waarschijnlijk een niet eenduidig en door alle actoren gedragen gewenst eindresultaat.
Er is bij Brexit waarschijnlijk geen eenduidig en door alle actoren gedragen gewenst eindresultaat.
Veel hectiek aan het begin van het proces
Dat maakt dit proces wiebelig. Uit de aanleiding daartoe blijkt ook al dat er over dit proces niet vooraf uitputtend is nagedacht. De teneur was toch grotendeels dat de Brexit niet door zou gaan, dus waarom dan een plan B voor eventuele uittreding van de EU?
Door de hectiek rondom de uitslag, en bij verschillende stemmers het gevoel van ‘wat gebeurt er nu, dit was niet de bedoeling’, zorgt voor veel hectiek aan het begin van het proces. Een dergelijke start, een onduidelijk en onder spanning staand eindresultaat, zeer veel impulsen tijdens het proces van uiterst divers pluimage: ik geef het je te doen dat proces in goede banen te leiden.
Rust brengen in procesmanagement
Wat vooral van belang lijkt, is rust in het proces realiseren. En dat krijgen de Britten blijkbaar, ondanks de hitsige vragen van journalisten.
Rust in een proces is iets anders dan traag.
Waarschijnlijk zal een traag proces onrustiger verlopen, omdat verschillende stakeholders zich er dan mee gaan bemoeien als ze denken dat er niets gebeurt.
Snelheid dwingt rust af omdat je je niet kan veroorloven dat er dingen gebeuren die niets strikt noodzakelijk zijn, of de energie uit de flow halen.
Procesmanagement: veel oefenen
Snelheid in een proces verhoog je door veel te oefenen. Daardoor slijp je gewoontes in en deze zorgen voor een goed verloop. Ook dat zit de Britten niet mee. Het is niet aan te nemen dat zij een dergelijk proces een aantal keren kunnen doen. Ook is het nog niet eerder gedaan, dus referentie bestaat ook niet.
Het belooft een interessant proces te worden!
Arend Oosterhoorn is kwaliteitskundige en eigenaar van Oosterhoorn Advies.Â