Word je er ook niet helemaal gek van? Iedereen heeft het over processen! Als je het even niet meer weet roept iedereen dat je in processen moet denken. Als je vastloopt in een organisatie is procesgerichtdenken de smeerolie. Maar gaat het dan over de processen in de organisatie die aangepast moeten worden? Of gaat het over welke procesafspraken gemaakt moeten worden om te komen tot de volgende stap met een onderwerp? Niet alleen je directe collega’s hebben het erover. Ook de externe adviseurs, collega-organisaties en leveranciers hebben het over procesdenken. Maar wat bedoelen ze dan?
Definitie
Er bestaat niet één definitie van een proces. Overkoepelend aan alle definities is dat het een set van samenhangende activiteiten is en een verloop van een geleidelijke verandering. Om dit te vereenvoudigen kun je de volgende vuistregels hanteren:- een proces is een keten van activiteiten ofwel processtappen;
- de processtappen zijn logisch geordend en gericht op het bereiken van een resultaat (output);
- indien een proces beschreven wordt kent elk (deel)proces dezelfde structuur en is opgebouwd uit een aantal elementen:
- Actoren, mensen en/of rollen.
- Middelen zoals informatievoorziening.
- Input en output.
- Handelingen/activiteiten
Valkuilen
Toch helpt deze definitie niet helemaal als je dan over processen wilt praten. Er zijn namelijk een drie zaken die het écht lastig maken:- Vanuit welk perspectief wordt er gekeken naar het proces?
- Welk proces (duiding) wordt er nu precies bedoeld?
- Welk niveau wordt er nu bedoeld?