Het transformeren van organisaties, teams of jezelf is een grote uitdaging. Er is geen one-size-fits-all aanpak die garantie geeft op succes. Het is vooral een kwestie van hard werken, doorzetten en geduld.
De meest succesvolle organisaties experimenteren en innoveren voortdurend, om uit te vinden wat wel en wat niet werkt. Maar experimenteren is niet genoeg. De volgende 10 principes helpen individuen en teams om onafhankelijke beslissingen te nemen, die in lijn zijn met de missie van de organisatie. Het gaat om gewenst gedrag en de gewenste cultuur. Het is geen lijst van duidelijke regels, maar meer een manier waarop mensen zouden moeten opereren.
1. Denk groot, leer snel en start nu
Elke missie heeft een inspirerende en dwingende visie die richting geeft en purpose. Wees compromisloos met de grote visie, maar ontwikkel methoden om snel te leren wat wel werkt en wat niet. Start het grote idee zo snel mogelijk met echte klanten en gebruikers, zelfs als het vroeg en ongemakkelijk aanvoelt.
2. Zorg voor mandaat, sponsors en steun
Zonder steun van het management zal elk innovatie-initiatief stranden. Maar ook met steun alleen kom je er niet. Focus op outcome, in plaats van output. Stel beperkingen vast om veilige ‘mislukkingsexperimenten’ te creëren. Het stelt teams in staat om onzekerheden te onderzoeken binnen de grenzen van herstelbare situaties, waardoor er minder angst is om te falen.
3. De juiste mensen op de juiste plek
Houd rekening met de natuurlijke voorkeur van mensen bij het samenstellen van teams die bestand zijn tegen extreme onzekerheid en frequente veranderingen. High performance teams beginnen klein, met een cross-functionele representatie van business, technologie en design. Dit is de kern waar je een team omheen bouwt.
4. Werk je een weg naar een nieuwe cultuur
John Shook was de eerste Amerikaan die door Toyota werd aangenomen. Hij verhuisde naar Japan in de jaren 70, sprak geen woord Japans, maar was heel nieuwsgierig naar het Toyota Production System. Wat hij daar zag, was totaal anders dan wat hij gewend was in Amerika. De westerse overtuiging was dat als je maar tegen mensen zei dat ze anders moesten denken, dat ze dan ook anders zouden handelen en zich anders zouden gaan gedragen.
Wat Shook leerde was dat door het systeem te veranderen, mensen ook hun gedrag veranderden. Mensen denken niet naar een ander systeem. Al werkend ontstaat een nieuwe cultuur. Dit is ook de kern van agile methodieken als scrum en XP beogen.
5. Ontwerp eerste het juiste ding, daarna pas op de juiste manier
Een van de belangrijkste componenten van de Lean Startup-beweging (Eric Ries), is teams aan te moedigen hun bedrijfshypothese zo snel en goedkoop mogelijk te testen. Dit wordt bereikt door het creëren van een minimum levensvatbaar product, een prototype of eerste basisversie om de grootste onzekerheden van de hypothese te testen.
Deze aanpak stelt je in staat om snel (in een vroege fase) én goedkoop te falen. Maar ook om waardevolle data te verzamelen over het experiment en snel te verbeteren.
6. Lever snel, klein en vaak
Een van de belangrijkste aspecten van lean en agile methodieken is in kleine batches werken. Door de omvang van werkbatches te verkleinen, kan de end-to-end-doorvoer van het werksysteem worden geoptimaliseerd. Dit maakt het ook mogelijk om gegevens te verzamelen die we kunnen vergelijken met de aanvankelijke verwachtingen van succes.
Daarnaast kunnen de data gebruikt worden voor reflectie, besluitvorming en om de strategie (eventueel) aan te passen. De beste manier om het vertrouwen van stakeholders te winnen is door ze regelmatig de voortuitgang te laten zien.
7. Bouw feedback loops met klanten en gebruikers
Testen door klanten moet voor het ontbijt gebeuren, niet na het dessert. Test zo vroeg mogelijk om uit te vinden of je daadwerkelijk hun probleem oplost met jouw product of dienst. Zorg voor feedback van echte klanten, niet van collega’s of teamleden.
8. Pas je aanpak aan op basis van gevalideerd leren
Lean en agile gaat niet om experimenteren om nieuwe kennis op te bouwen. Het gaat om het gebruik, de toepassing van die kennis om betere beslissingen te nemen over de volgende stap. Veel experimenten zullen ‘falen’, maar ze zullen resulteren in gevalideerd leren.
Gevalideerd leren betekent dat we – met de nodige mate van precisie en niet verder – de belangrijkste aannames achter de hypothese testen om te begrijpen of het wel of niet zal lukken. Om vervolgens de beslissing te nemen om door te zetten, te draaien of te stoppen.
Organisaties die geen succes definiëren voordat ze experimenteren, raken verstrikt in Plan-> Do-cycli, waarbij alleen de outputs worden gevalideerd. Hun succes is op tijd, binnen het budget, maar zonder de leermechanisme om de vragen te stellen: Hebben we de uitkomst bereikt die we verwachtten? Worden we beter?
9. Lever bewijs voor toekomstige investeringsbeslissingen
Belangrijk bij het nemen van investeringsbeslissingen is een evidence-based benadering. Op financiële markten krijgen handelaren bijvoorbeeld continu en vrijwel realtime feedback over hoe de markt zich aanpast om verdere investeringsbeslissingen te nemen en hun kans op succes te vergroten. Een organisatie met een jaarlijkse planningscyclus en een driemaandelijks evaluatieproces heeft daarentegen slechts vier feedbackloops per jaar. In zeer complexe en adaptieve omgevingen, zijn vier leercycli per jaar zelden voldoende.
10. Deel geleerde lessen
Teams leren het beste van de lessen van hun peers. Met welke uitdagingen werden ze geconfronteerd? Hoe hebben ze dit aangepakt? Wat zouden ze anders doen? Mensen onthouden de verhalen en de inspiratie van anderen. Moedig als leider teams aan om hun experimenteren, ontdekkingen en volgende stappen te delen. Zorg voor ingebouwde leermechanismen.
Bron: Barry O’Reilly, Innov8rs.com