Wie een organisatie wil veranderen, ontkomt er niet aan om ook zichzelf te veranderen. Je moet naar buiten én naar binnen kijken. De meeste leiders die verandermanager zijn, doen dat niet.
Leo Tolstoi zei het al: iedereen wil de wereldĀ veranderen, maar niemand zichzelf.Ā Dat geldt ook voor executives en hun organisatie.Ā En daarom ook gaan organisatieveranderingenĀ zo vaak mis: mensen vergeten omĀ in zichzelf veranderingen aan te brengen… Uit ervaringen met cliĆ«nten en uit onderzoekĀ van McKinsey blijkt dat de helft van alle pogingenĀ om de performance van organisatiesĀ te transformeren mislukt omdat senior managersĀ niet optreden als rolmodel voor deĀ gewenste veranderingen en/of omdat deĀ mensen in de organisatie vasthouden aan deĀ status quo. Er worden veranderingsdoelenĀ gesteld, maar de mensen die het moetenĀ doen blijven zich gedragen zoals ze deden. Dus wordt het niks. Maar als bedrijven voorafgaandĀ aan initiatieven hardnekkige mindsetsĀ kunnen identificeren en aanpakken,Ā blijkt ook uit McKinsey-onderzoek, is de kansĀ op succesvolle verandering vier keer zo grootĀ als bij initiatieven waar dat niet wordt gedaan.Ā Met andere woorden: organisatieveranderingĀ is onlosmakelijk verbonden metĀ persoonlijke verandering.Naar buiten Ć©n naar binnen kijken
Bedrijven die bij organisatieveranderingen alleen maar ānaar buitenā kijken ā en negeren dat mensen zelf ook moeten veranderen ā maken twee fouten. Ten eerste richten ze zich alleen op zakelijke resultaten, dat wil zeggen de ātechnischeā aspecten van een oplossing en niet de aanpassingen die mensen in zichzelf moeten aanbrengen om die oplossing te implementeren. Ten tweede focussen ze te veel op het ontwikkelen van vaardigheden en gedrag. Training die is gericht op nieuw gedrag leidt echter zelden tot veel verandering zodra de cursisten het leslokaal hebben verlaten.Ontwikkel jezelf voor verandering
Boaz en Fox adviseren om bij veranderingsinitiatieven niet alleen naar buiten maar ook naar binnen te kijken. Anders gezegd: om strategische en systemische interventie te koppelen aan āontdekkingā en ontwikkeling van jezelf. Voor verandermanager betekent dat concreet dat je kijkt naar wat je drijft ā naar je innerlijke leven, je opvattingen, overtuigingen waarden, prioriteiten, aspiraties, angsten. Die bepalen namelijk wat je doet en hoe je je gedraagt, of je je daar nu van bewust bent of niet. Merkwaardig genoeg zijn veel mensen zich er niet van bewust dat de keuzes die ze maken in het verlengde liggen van de werkelijkheid zoals die aanwezig is in hun hoofd en hart. Sterker: je kunt een heel leven leiden zonder inzicht te hebben in je innerlijke dynamiek die bepaalt wat je doet en zegt. Voor een leider die krachtig en effectief wil zijn, is het echter geen optie om niet met zichzelf verbonden te zijn: je zult inzicht moeten hebben in je motivaties en andere innerlijke drives juist omdĆ”t die bepalen wat je doet. Zonder zelfinzicht kun je jezelf niet veranderen ā en dus ook niet je organisatie.Twee dimensies
Er zijn voor een verandermanager twee dimensies van ānaar binnen kijkenā die leiden tot inzicht in jezelf: profielbewustzijn ontwikkelen en ātoestandsbewustzijnā ontwikkelen. Goede leiders zijn zich profielbewust Ć©n toestandsbewust. Je profiel is een combinatie van hoe je denkt, voelt, hoopt en je gedraagt in uiteenlopende omstandigheden. Profielbewustzijn houdt in dat je deze algemene āneigingenā van jezelf onder ogen ziet en beseft wat voor invloed die hebben op anderen. De meeste executives waar Boaz en Fox mee werken, hebben een nogal onderontwikkeld profielbewustzijn ā lees: weinig gedetailleerd inzicht in zichzelf. Ze komen niet veel verder dan āik ben een controlfreakā, āeen perfectionistā, āprestatiegerichtā of āik vertrouw niemandā. Of ze splitsen zichzelf in tweeĆ«n en geven aan dat ze houden van de āgoedeā Dr. Jekyll-kanten en de āslechteā Mr. Hyde-kanten die ze ānu eenmaalā hebben. Dat is geen serieus zelfinzicht.Toestandbewustzijn
Toestandsbewustzijn is dat je weet wat je drijft op het moment dat je iets doet. Het gaat erom dat je je op het moment zelf, in real time dus, bewust bent van wat zich in je hoofd en hart afspeelt ā inclusief je mindset, overtuigingen, angsten, verlangens en defensieve neigingen van dat moment ā en dat je beseft hoe dat je gedrag beĆÆnvloedt. Het is duidelijk dat toestandsbewustzijn moeilijker onder de knie is te krijgen dan profielbewustzijn. Je weet van jezelf misschien best wel (profielbewustzijn) dat je geneigd bent tot negatief gedrag ā bijvoorbeeld ongeduld ā als je onder zware pressie staat, maar op het moment dat zoān situatie zich daadwerkelijk voordoet ben je je er vaak pas later van bewust dat je je op die manier gedraagt ā en dan is de schade al aangericht.Performancekloof
De praktijk wijst uit dat inwaarts kijken tijdens een organisationele transformatie het tempo en de ādiepteā van veranderingen enorm versnelt. In de woorden van ƩƩn verandermanager āvergroot dit soort leren je capaciteit om menselijke verandering te leiden en om echte impact te hebben door de volledige leider in jezelf wakker te makenā. Het gaat erom dat je je performance gap dicht, zoals Fox het in haar boek Onderhandelen met jezelf formuleert:de afstand tussen dat wat je weet dat je moet zeggen en doen om succesvol te zijn en dat wat je feitelijk doet op dat moment. Iedereen kan op elk moment worden getroffen door zoān āperformancekloof ā ā van de CEO tot de stagiair.







