Steeds meer organisaties hebben te maken met transformaties in de manier van werken. In de zorg speelt bijvoorbeeld de verandering van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’, of de verschuiving van ‘de specialist centraal’ naar ‘de patiënt centraal’. In het onderwijs is de verschuiving van docent naar begeleider al lang geleden ingezet, maar nog steeds niet tot stilstand gekomen. In veel stafafdelingen gaat het erom dat de expert zich meer als adviseur gaat gedragen. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Dus ja, de ontwikkelingen die professionals moeten doormaken zijn vaak fundamenteel van aard.
Neem de expert die zich moet ontwikkelen tot adviseur. In zijn huidige bestaan heeft hij het laatste woord, simpelweg omdat hij het beste weet wat te doen. In zijn nieuwe werkelijkheid heeft hij het ineens niet meer voor het zeggen, maar moet hij de keuze overlaten aan zijn klant. Van het denken in één beste oplossing, naar het toelaten van de gedachte dat er meerdere oplossingen om verschillende redenen de beste kunnen zijn. Geen eenvoudig leerproces.‘Met onze professionals moeten we écht een andere kant op, we investeren daarom in onze leiders.’