Bij de overstap naar digitale business verliezen managers vaak de essentie uit het oog. Overstappen naar digitale business is in veel sectoren noodzaak. Én complex. Bij de transformatie naar digitaal verliezen managers vaak de basics uit het oog, zegt Gerald C. Kane, hoofddocent informatiesystemen aan de Carroll School of Management.
Dat heeft twee redenen. Ten eerste is digitale business – dat toch al volledig op de nieuwste ontwikkelingen is gericht – een gebied dat constant aan snelle veranderingen onderhevig is. Zo verdubbelen computingpower, opslagcapaciteit en netwerksnelheden elke 9 tot 18 maanden en verloopt de overgang naar mobiel verbluffend snel. Ten tweede verschuift de verantwoordelijkheid vaak naar andere plekken in de organisatie. Bijvoorbeeld van de chief information officer naar de chief marketing officer of chief HR officer – mensen die vaak weinig of geen ervaring hebben met de wereld van digitale business. Waardoor de fundamentals uit zicht raken.De fundamentals van transformatie
- Vergeet de businesscase niet. Vaak raken managers zo gefocust op de technologische aspecten van digitale business dat ze vergeten waarom het eigenlijk allemaal ging: verbeteren van de manier waarop het bedrijf zaken doet. Het gaat erom hoe je technologie inzet om tot nieuwe of effectievere businessstrategieën te komen. Dus investeren in mobiel kan een goed plan zijn – maar alleen als je formuleert waarom dat nodig is en wat de businessdoelen ervan zijn.
- Ondersteuning van het topmanagement is essentieel. Managers die niet rechtstreeks betrokken zijn bij technologie-intensieve functies gaan er meestal van uit dat ze geen ‘digitaal’ manager zijn. In een bedrijf dat transformeert naar digitale business moet echter élke manager een digitaal manager worden. Alle managers moeten inzicht hebben in de businesscase van digitale initiatieven en in welke andere organisatieaspecten daarvoor in stelling moeten worden gebracht. Als executives de verantwoordelijkheid voor digitale business delegeren naar de technologen, is mislukking gegarandeerd.
- Geef medewerkers de mogelijkheden en de tijd en ruimte voor de transformatie. Als je verwacht dat medewerkers zich enthousiast in nieuwe digitale bedrijfsprocessen storten puur en alleen omdat je bedrijf een nieuw digitaal platform heeft ontwikkeld, gaat dat geheid teleurstellingen opleveren. De meeste medewerkers hebben domweg noch de tijd noch de knowhow om onbevangen in het digitale diepe te springen. Geef je mensen dus de mogelijkheden (voorzie in training en jobrotatie) én de tijd en ruimte om zich aan te passen en zich de nieuwe manieren van werken eigen te maken.