In grotere organisaties zijn altijd wel plekken waar mensen uitmuntend werk verrichten. Als executive wil je dat dan verspreiden: naar meer plekken en naar meer mensen. Huggy Rao en Robert Sutton geven acht thema’s die van groot belang zijn bij wat zij ‘the Problem of More’ noemen.
- Ruim eerst het negatieve, destructieve gedrag in de organisatie uit de weg.
- Besef goed dat je een mindset verspreidt (opvattingen en gedragingen), niet een footprint (cijfermatig plaatje).
- Beschouw upscaling als een probleem van zowel meer als minder: terwijl een organisatie of programma zich uitbreidt, worden tradities, strategieën, praktijken en rollen die ooit nuttig waren steeds minder bruikbaar. Stroomlijn of elimineer ze.
- Overweeg waar je wilt zitten op het continuüm boeddhisme-katholicisme. Wil je van mensen ware gelovigen maken die vervolgens hun eigen draai aan de rituelen mogen geven? Of verhef je het gedrag dat jij het best vindt tot wet, vanuit de gedachte dat mensen zich al doende en gehoorzamend vanzelf tot gelovige ontwikkelen?
- Boor om verandering te bewerkstelligen sterke emoties aan in mensen (zoals trots en woede) en kanaliseer de vrijgekomen energie dan in heldere, stapsgewijze maatregelen en acties.
- Verbind mensen met elkaar en laat uitmuntende praktijken zich als een waterval verspreiden.
- Breng cognitieve overbelasting terug maar omhels noodzakelijke organisationele complexiteit. Doseer de onvermijdelijke extra complexiteit, zodat mensen hun werk kunnen doen zonder het gevoel te hebben dat ze moeizaam door een moeras aan het ploeteren zijn.
- Ontwikkel een organisatie waarover mensen het gevoel hebben: deze plek is van mij, en ik ben van deze plek. Upscaling begint en eindigt met individuen: mensen moeten vinden dat zij het aan zichzelf en aan de organisatie verplicht zijn om de juiste mindset te hebben, en dat zij anderen eraan moeten houden om zich volgens dezelfde normen te gedragen.