Uit Dossier Duurzaam blijkt dat 56 procent van de consumenten wil dat bedrijven helpen bij het maken van duurzame of bewuste keuzes, bijvoorbeeld via informatie, tips of producten. Over alle sectoren gemeten vindt echter gemiddeld slechts 19 procent dat bedrijven mensen goed helpen om duurzame keuzes te maken – een fors verschil.
Dat kan komen doordat bedrijven hiermee nog onvoldoende bezig zijn of op dit vlak nog te terughoudend zijn om zich ermee te profileren. Ze zijn er bijvoorbeeld wel mee bezig, maar zijn bang hun kop boven het maaiveld uit te steken of denken dat het niet verstandig is klanten ermee lastig te vallen. Daarmee onderschatten ze de consument. Die verwacht niet alleen van bedrijven dat ze duurzaam ondernemen (71 procent), maar wil dus ook gefaciliteerd en geïnspireerd worden om duurzamer te leven. Het excuus dat het geen zin heeft om duurzame producten te kopen omdat dat toch niet bijdraagt aan een betere wereld, leeft bij slechts 18 procent.