De globalisering en digitalisering heeft vérstrekkende gevolgen voor managementvaardigheden die nodig zijn om jezelf als manager staande te houden. Harvard Business Review raadpleegde een paar experts, en die weten precies welke vaardigheden nu van belang zijn om beter te managen.
De drie deskundigen op het gebied van crossculturele communicatie, IT en psychologie kwamen tot de volgende aanbevelingen voor hedendaagse managers, zodat die hun managementvaardigheden wat kunnen aanscherpen.
1. Schakelen tussen cultuurcodes
Wie als manager in andere culturen werkt, moet niet alleen beschikken over kennis van en feeling voor de mores van het gastland, maar dient vooral soepel te kunnen switchen tussen die gewoontes en die van zijn eigen cultuur. Want anders ontstaan er onvermijdelijk identiteits- of authenticiteitsproblemen. Schakelen gaat in drie stappen: de uitdagingen onder ogen zien, je gedrag zodanig aanpassen dat je tegemoet komt aan de gebruiken in het gastland én aan je eigen overtuigingen, en de waarde van deze codeswitch volledig appreciëren.
2. Digitale invloed uitoefenen
De meeste managers kunnen aardig uit de voeten met online tools en netwerken. Maar je digitale netwerk wordt pas echt effectief als je focust op reputatie, specialisatie en netwerkpositie. Dus bouw een goede reputatie op door interessante content aan te bieden, jezelf duidelijk zichtbaar te maken op internet en anderen te motiveren jouw ideeën op te pakken en te verspreiden. Maak kenbaar wat jouw belangrijkste expertisegebieden zijn door je essentiële kennis op die terreinen te tonen, verbindingen te leggen met andere experts, en relevante informatie en contacten te delen met anderen. Gebruik je online contacten voor snelle feedback bij allerlei werkgerelateerde vraagstukken en voor het uittesten van voorstellen en strategieën binnen en buiten je organisatie.
3. Bewust je aandacht verdelen
Een ding tegelijk doen, je concentreren en je niet af laten leiden, dat is allemaal zó verleden tijd! Het blijkt dan ook helemaal niet verkeerd om tijdens het werk van tijd tot tijd een beetje te funsurfen of even andere dingen te doen, integendeel: mensen die dat doen zijn negen procent productiever dan hun collega’s die braaf bij de les blijven. Flexibel zijn in gedrag en aanpak dus, en een beetje durf hebben. En dat zijn eigenlijk tijdloze managementvaardigheden.
Boekentips: