Hoe ziet de ideale werkplek eruit, de droomorganisatie waar iedereen voor wil werken en blijven werken? Rob Goffee en Gareth Jones interviewden honderden bestuurders over de hele wereld om hierachter te komen. Het belangrijkste kenmerk van de ideale werkplek is: authenticiteit.
Onderzoek naar ideale werkplek
Vanuit hun achtergrond in organisatiegedrag en strategisch management onderzochten Goffee (London Business School) en Jones (Business School Madrid) hoe organisaties succes en productiviteit kunnen bevorderen door de ideale werkplek te creëren. Met werkplek bedoelen zij in dit verband meer dan de fysieke werkplek, het gaat ook om de bedrijfscultuur.
Zes voorwaarden voor de ideale werkplek:
- Jezelf kunnen zijn.
- Eerlijk geïnformeerd worden.
- Kansen om je sterke kanten te laten gelden.
- Je bedrijf staat voor iets wezenlijks.
- Dagelijkse klussen geven voldoening.
- Geen domme regeltjes (‘parafenbureaucratie’).
Is jouw organisatie al ‘ideaal-proof’? Enkele vragen ter reflectie:
- Ben ik thuis dezelfde persoon als op het werk?
- Zijn mensen die anders denken dan de meerderheid tevreden bij ons?
- Passen hier allerlei soorten mensen?
- Houden we regels eenvoudig?
- Zijn regels voor iedereen begrijpelijk en aanvaardbaar?
Geen compleet pakket werkplekken
Het meest teleurstellende is dat je bijna nergens dit complete pakket voor de ideale werkplek tegenkomt. Sommige voorwaarden stroken niet met traditionele werkprocessen of gedragspatronen. Een aantal voorwaarden kunnen tegenstrijdig uitpakken of te kostbaar zijn. Maar volgens Goffee en Jones is het wel belangrijk om er in ieder geval naar te streven. Mensen willen werken voor een authentieke organisatie die zinvolle producten en diensten aanbiedt. Een organisatie waar ze trots op kunnen zijn en met een missie waar ze zich mee kunnen vereenzelvigen. Bovendien trek je als ideale organisatie ook de beste werknemers en de meest loyale klanten aan. Wie wil dat nu niet?
Bron: Rob Goffee en Gareth Jones in: Management Executive