Het was 29 januari de ‘Dag van het Werkplezier in de Zorg’. Deze dag doet me denken aan een krantenkop die ik las in november 2018. ‘St. Anna Zorggroep Geldrop onderzoekt werkgeluk; Hoe gelukkig zijn de 2200 personeelsleden van de St. Anna Zorggroep in Geldrop in hun werk?’ Dit soort krantenkoppen maakt me altijd blij!
Zorggroep St. Anna wil een voortrekkersrol innemen wat betreft het meten van werkgeluk. Drie jaar lang gaat zij niet alleen het werkgeluk meten van zorgpersoneel, maar het ook definitief op de HR-agenda zetten. Zo zullen alle medewerkers worden gestimuleerd om ideeën voor een positieve organisatiecultuur te delen en die ook zelf in de praktijk te brengen.Opkomst van de Chief Happiness Officer
Daarnaast heeft de zorggroep een Chief Happiness Officer (CHO) aangesteld. Deze persoon coördineert de activiteiten op het gebied van werkgeluk en monitort de effecten van interventies en acties ter verbetering van het werkklimaat. De inzichten en kennis die de CHO vergaart, worden tevens intern en extern gedeeld. De CHO is binnen de zorg een nog vrij onbekende functie, maar gelukkig is St. Anna Zorggroep daarin niet de enige koploper. Eind 2017 stelde ook zorginstelling Cosis, CHO Arjen Banach aan. Binnen Philadelphia Zorg besteedt Babette Alberda, Coördinator Duurzame Inzetbaarheid, al langere tijd speciale aandacht aan de thema’s werkplezier en geluk. En vorige week ontmoette ik Agnes van der Biezen van zorgverlener Vivent. Zij heeft naast haar baan als HR-manager de opleiding tot werkgelukdeskundige afgerond aan Fontys Hogeschool.Té veel sturen op patiënttevredenheid kan ten koste gaan van het werkplezier van het personeel
Energie moet terugkeren in sector Zorg en Welzijn
Dat zorggroepen en zorgverleners de serieuze ambitie hebben een publieke voortrekkersrol op zich te nemen, werd hoog tijd. Volgens onderzoek van EnergyFinder 2018 behoren Zorg en Welzijn vanouds tot een van de meest energieke sectoren van werkend Nederland. Maar dit jaar niet. De teruggang van positieve energie in deze sector is ronduit dramatisch, zo schrijven zij. Er moet meer aandacht komen voor het wekgeluk van personeel in de zorg, en wel om drie redenen.- Link tussen patiënttevredenheid en medewerkerstevredenheid Ten eerste zetten medewerkers in de zorg zich dagelijks in voor het geluk van anderen, de patiënten. Ze maken zich hard voor persoonlijke en gastvrije zorg. Ingrid Wolf, voorzitter van de raad van bestuur van Zorggroep St. Anna, merkt hierbij terecht op: “Daarbij hoort ook dat medewerkers zich fijn voelen en plezier beleven aan hun werk.” Zoals veel wetenschappelijke literatuur ons immers leert zorgen tevreden medewerkers voor tevreden cliënten en patiënten. Té veel sturen op patiënttevredenheid kan ten koste gaan van het werkplezier van het personeel. En dat kan dus zomaar een negatieve spiraal in gang zetten. Daarnaast moet volgens Babette Alberda niet vergeten worden dat medewerkers in de zorg graag voor anderen zorgen, daarbij is het stilstaan bij zichzelf en het eigen werkgeluk geen automatisme.
- Werkgeluk bestrijdt werkdruk Ten tweede heerst er een hoge werkdruk en veel werkstress binnen de zorg. Dit is met name te wijten aan onderbezetting door afwezigheid of ziekte, en een hoog personeelsverloop in combinatie met een zeer krappe arbeidsmarkt. Al met al legt dit een grote last op de schouders van de aanwezige, betrokken medewerkers. Een focus op werkgeluk helpt medewerkers hun energiebronnen beter te benutten, en te herstellen van de energievretende taken, zoals administratieve rompslomp.
- Werkplezier voorwaarde voor jong zorgpersoneel Ten derde vindt er flink vergrijzing plaats binnen de zorgsector. Er zal nieuw jong talent aangetrokken moeten worden, om ook die onderbezetting aan te pakken. En die nieuwe doelgroep vraagt in dit geval om een andere aanpak. “Jongeren hebben, meer dan ouderen, behoefte aan autonomie en ‘het leuk hebben’ op hun werk. Zij zijn bewuster bezig met hun werkgeluk en verwachten dat ook van hun werkgever.”, aldus CHO Arjen Banach.
Als uitkomst van de online meting krijgen teamleiders en teams inzicht in hun gezamenlijke niveau van bevlogenheid, tevredenheid, ontevredenheid en stress