‘Leuk Frank, die focus op leren en ontwikkelen. Maar hoe zit dat als ik werk in een omgeving waarin continu presteren de norm is? De kpi’s vliegen me hier om de oren. Wij hebben geen ruimte om te leren, want dan lopen onze klanten weg naar de concurrent.’
Geschatte leestijd: 2 minuten
Dit hoor ik vaak van mensen in de zaal bij mijn lezingen en workshops. Ik snap heel goed dat mensen dit denken. kpi’s staan bij mij trouwens voor Killing Personal Innovation in plaats van Key Performance Indicator. Zodra de focus alleen maar op presteren ligt, dan is er weinig ruimte voor innovatie en experimenten. Juist innovatie is nodig als de markt, wetgeving en technologie in rap tempo veranderen.
En dan hebben we ook de faalparadox nog
De faalparadox vind ik een grappig iets. De focus op leren zorgt ervoor dat je beter presteert dan wanneer je alleen zou focussen op presteren. Hoe komt dat? Als je focust op leren, dan sta je ervoor open om meerdere strategieën te proberen. Werkt die ene manier niet? Dan kun je een andere manier proberen, want het doel is iets leren.
De focus op leren zorgt ervoor dat je beter presteert dan wanneer je alleen zou focussen op presteren.
Ligt je focus op presteren, dan is de kans groot dat je een strategie kiest die zich al bewezen heeft. Op lange termijn leer je zo minder dan wanneer je focus op leren ligt. Daarom heet het de faalparadox. Wil je beter presteren? Focus op leren en ontwikkeling in plaats van op presteren.
Ook een paar leuke onderzoeken laten dit zien. Twee groepen sollicitanten kregen twee verschillende doelen. De eerste kreeg een prestatiedoel: zo snel mogelijk aangenomen worden. De tweede groep kreeg een leerdoel: ontwikkel je sollicitatievaardigheden en probeer nieuwe strategieën uit. Uit de groep met de leerdoelen vonden meer mensen een baan. En nog sneller ook.
Hetzelfde gebeurde bij twee salesteams. Het eerste team kreeg als prestatiedoel om het marktaandeel met vijf procent te verhogen. Het andere team kreeg als doel: bedenk vijf nieuwe strategieën om het marktaandeel te verhogen. En, wat denk je? Het tweede team boekte meer succes.
- Tip:
Ga eens experimenteren met het inzetten van een leerdoel bij prestatiemomenten.
Wat voor doelen stellen jullie als team of organisatie? Zijn dat prestatie- of leerdoelen? En welk effect hebben die doelen op het maken van fouten? En hoe is jullie beoordelings- en functioneringssysteem ingericht?
Bron: Superfalen
Door: Frank Deuring