De nominale groepstechniek is een instrument om te bepalen welke activiteiten met voorrang moeten worden uitgevoerd. Deze methodiek wordt ook vaak gebruikt om in een gestructureerde brainstormvariant vorm en inhoud te geven aan een missie. De input en creativiteit van álle deelnemers krijgt in de nominale groepstechniek een kans.
Inhoudsopgave
Hoe gaat de nominale groepstechniek in zijn werk?
Het begint met een inventarisatie van mogelijke verbeterpunten, aandachtsgebieden, oorzaken of andere relevante aspecten. Daarna kennen de deelnemers punten toe aan vijf van deze aspecten volgens een bepaalde schaalverdeling.
Hierdoor is het mogelijk om met de groep tot een prioritering te komen die door het merendeel van de groepsleden wordt gedragen, omdat deze tot stand komt in open discussie.
Voorbeeld
Bij een inventarisatie van potentiële aandachtsgebieden voor verbetering is uit de brainstormsessie een lijst met twaalf punten naar voren gekomen. De deelnemers rangschikken deze volgens onderstaande methode naar prioriteit. En zo kan eerst gewerkt worden aan de onderwerpen met de vier hoogste scores.
Nominale groepstechniek: de aanpak
- Formeer indien nodig een team. De kans is groot dat in een eerder stadium reeds een team is geformeerd, omdat aan het werken met de nominale groepstechniek onderzoek met één of meer andere instrumenten is voorafgegaan.
- Formuleer het onderwerp van onderzoek of de te stellen vraag. Zoals ‘wat zijn mogelijke verbeteringen hier’, of ‘wat zou de oorzaak kunnen zijn van het hoge ziekteverzuim’ of ‘hoe kunnen we de meningsverschillen overbruggen’. Schrijf dat boven aan de flip-over.
- Vraag de deelnemers punten te noemen die antwoord geven op die vraag.
- Noteer alle punten op een flip-over of overheadsheet.
- Bediscussieer de punten zodat bij alle groepsleden een helder en eenduidig beeld bestaat van wat er bedoeld wordt met al die alternatieven.
- Vraag iedere individuele deelnemer de volgende scores te geven aan de punten op de lijst
5: meest belangrijk
4: belangrijk
3: minder belangrijk
2: beetje belangrijk
1: minst belangrijk
- Iedere deelnemer mag elke score maar één keer toewijzen, dus in totaal vijf scores per persoon.
- Verzamel alle scores in een tabel op de flip-over of overheadsheet. Tel de afzonderlijke scores op en bepaal de eindscore. Het aandachtspunt met de meeste punten verkrijgt de hoogste prioriteit.
- Ga na of realisering van het aandachtspunt met de hoogste prioriteit in de praktijk haalbaar is. Zo niet, ga dan na of het alternatief dat als tweede is gerangschikt, een reële optie tot uitvoering is. Enzovoort.
Opmerkingen
- Als er in eerste instantie veel punten op de flip-over staan, is het verstandig om te kijken of deze niet geclusterd kunnen worden.
- Het kan handig zijn vooraf kaartjes te maken met de scores en de schaalverdeling. Dan moet de begeleider de aandachtspunten op de flip-over van een letter voorzien en kan ieder individueel teamlid zijn/haar belangrijkste aandachtspunten kiezen en deze noteren op het kaartje met de scores.
Bron: 111 instrumenten voor kwaliteitsverbetering, door Arend Oosterhoorn