Met ‘gamification’ kun je je doelgroep heel intensief bij je product of dienst betrekken. Hou je wel aan een aantal spelregels voor het beste resultaat. Kijk maar hoe rapper Jay-Z zijn boek Decoded lanceerde met een spoorzoekersgame.
Gamification houdt in de toepassing van gaminguitgangspunten in een niet-gamingcontext. Het doel is gedrag te veranderen. Bijvoorbeeld klanten meer te laten interacteren met je merk of bedrijf. Het kan je klantenbinding meetbaar een flinke boost geven, betogen Britse en Canadese onderzoekers. Het heeft zowel voor klanten als voor organisaties veel toegevoegde waarde.
Gamification: de spelregels
1. Check voordat je de game-ervaring ontwerpt met wat voor spelers je te maken hebt:
- Strivers: zijn uit op persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van hun eigen topscore.
- Slayers: willen beter zijn dan anderen, hun plaats op de ranglijst verhogen.
- Scholars: spelen om van de game-ervaring te leren.
- Socialites: spelen om te netwerken, samen te werken.
Voorzie voor slayers en socialites bijvoorbeeld een spel in teamverband.
2. Beloon spelers zo snel mogelijk na een goede prestatie (het gewenste bedrag). Uitstel kan tot onduidelijkheid leiden, omdat er dan ander gedrag tussen zit.
3. Voeg nieuwe niveaus, taken en spelers toe als dat nodig is om je (organisatie)doelen te verwezenlijken. Voor spelers die van competitie houden, moet de moeilijkheidsgraad toenemen naarmate ze vorderen in het spel.
4. Laat managers optreden als scheidsrechters en de game-ervaring monitoren op overtreding van regels. Niets is fnuikender voor de game-ervaring dan valsspelen. Het triggert negatieve emoties, spelers haken af.
5. Bepaal wat je succescriteria zijn en verwerk ze via ‘automatische’ metingen (zodra een gamer actief is) in de game-ervaring. De informatie helpt je te beoordelen of je gamificationstrategie succesvol is.
Case: Decoded
Rapper Jay-Z schakelde reclamebureau Droga5 in om de lancering van zijn boek Decoded te gamificeren en zo een aantrekkelijke klantervaring te creëren. Droga5 maakte er een spoorzoekersgame van.
In deze game moesten spelers (zoals Jay-Z-fans) pagina’s van Jay-Z’s boek Decoded zien te vinden, in de echte wereld en/of met virtuele plattegronden, via Microsofts zoekmachine Bing.
Door de combinatie van (old-school) billboardreclame, (new-school) sociale media en mobiele apps en Bing werd een interactieve kantervaring gecreëerd. Klanten konden boekpagina’s ontsluiten en daarmee concertkaarten en memorabilia winnen.
De 320 pagina’s werden verspreid over 200 locaties in 13 grote Amerikaanse steden. Een dakterras in New Orleans, de bodem van een zwembad in Miami, wikkels om New Yorkse cheeseburgers: niets was te gek.
Er werden inhoudelijke clues gegeven. Neem pagina 24, over een straathoek waar Jay-Z drugs had gedeald. Op de straathoek stond een billboard met deze pagina. Of pagina 156, over Jay-Z’s restaurant ‘The Spotted Pig’: die stond ter plekke op de dienbladen.
Resultaat: Jay-Z’s boek stond 18 weken lang op de New York Times-bestsellerlijst, werd alom besproken in belangrijke nieuwsmedia en blogs wereldwijd, Bings traffic nam toe met 12% en het aantal Facebook-vrienden van Jay-Z piekte over de 1 miljoen heen.
Bron: Business Horizons, januari-februari 2016