We kennen allemaal de drie P’s van duurzame ontwikkeling: people, planet en profit. Met ISO 9001, ISO 14001 en ISO 45001 kunnen organisaties deze pijlers van duurzaamheid en kwaliteit in evenwicht brengen. Zo kunnen ze aan hun eigen eisen en wensen voldoen, zonder hun sociale verantwoordelijkheden in gevaar te brengen.
Duurzaamheid en kwaliteit: aanvullende pijlers
Tegenwoordig implementeren veel organisaties een geïntegreerd managementbeheersysteem voor kwaliteit, arbo en milieu om duurzame ontwikkeling te bereiken. Naast de drie P’s van duurzame ontwikkeling, kunnen organisaties de volgende zeven aanvullende P’s toepassen om de integratie van managementsysteemvereisten in bedrijfsprocessen te verbeteren.
Purpose
Het is aan de leiders van organisaties om doel en richting (purpose) vast te stellen om de strategie, het beleid, de processen en de middelen van de organisatie op elkaar af te stemmen. Op alle niveaus dienen zij de missie, visie, strategie, beleid en waarden in de hele organisatie te communiceren. Zo creëren zij de voorwaarden om mensen te betrekken bij het bereiken van bedrijfsdoelstellingen.
Passie
Om de beoogde bedrijfsresultaten te behalen, heeft de organisatie niet alleen competente mensen nodig, maar ook gepassioneerde mensen. De prestaties van een organisatie hangen af van hoe mensen zich gedragen in het systeem waarin ze werken. Competente, krachtige en betrokken mensen (met andere woorden: gepassioneerde mensen) zijn essentieel voor het creëren en leveren van waarde aan klanten. Daarom is het belangrijk om alle mensen op alle niveaus te respecteren en te betrekken.
Competente, krachtige en betrokken mensen (met andere woorden: gepassioneerde mensen) zijn essentieel voor het creëren en leveren van waarde aan klanten.
Proces
Bepaal de processen die nodig zijn voor het kwaliteitsmanagementsysteem, evenals de toepassing in de hele organisatie. Als mensen de activiteiten begrijpen als onderling samenhangende processen, is het eenvoudiger om consistente en voorspelbare resultaten te behalen.
Product
Definieer duidelijke producteisen en implementeer productie- en servicevoorwaarden. Plan controles in of aan de productvereisten is voldaan voordat de klanten de producten ontvangen.
Partner
Evalueer, selecteer en herevalueer externe zakelijke partners. Zorg ervoor dat extern geleverde processen, producten en diensten voldoen aan de vereisten. Bepaal bovendien de milieueisen waar de producten of onderdelen en service van externe partners aan moeten voldoen. Communiceer deze vereisten tijdig en duidelijk.
Zorg ervoor dat extern geleverde processen, producten en diensten voldoen aan de vereisten.
Protect (beschermen)
Bescherm werknemers door hen een veilige en gezonde werkplek te bieden. ISO 45001 biedt een raamwerk voor organisaties die de gezondheid en veiligheid op het werk willen verbeteren, gevaren willen elimineren en risico’s op het gebied van gezondheid en veiligheid willen minimaliseren.
Prestatie
Het topmanagement moet ervoor zorgen dat het managementsysteem de beoogde resultaten bereikt. De prestaties en effectiviteit van het managementsysteem en de bijbehorende processen moeten op geplande momenten regelmatig worden geëvalueerd. Breng indien nodig wijzigingen in de processen aan om de beoogde resultaten te bereiken.
Gepassioneerde mensen
Een duurzame organisatie moet ervoor zorgen dat de medewerkers niet overwerkt raken. Ook dient de organisatie ervoor te zorgen dat ze geen schade aanrichten aan het milieu, alleen maar om winst te behalen. In plaats daarvan moeten organisatieleiders duidelijk communiceren wat het doel van de organisatie is om een bedrijfscultuur te ontwikkelen die competente en gepassioneerde mensen kan ontwikkelen. Indien de organisatie over effectieve en efficiënte processen beschikt, zullen gepassioneerde mensen in staat zijn om producten van hoge kwaliteit te leveren.
Bron: Asq.com