Bedrijven in de VS proberen werken op kantoor niet langer aantrekkelijk te maken, maar komen nu met dreigementen om het thuiswerkende personeel weer op de zaak te krijgen.
Kantoorconcept grondig herzien
Ik vind dat – als je als bedrijf allerlei fratsen moet uithalen om medewerkers naar kantoor te laten komen – het wellicht tijd is om te concluderen dat het kantoorconcept grondig moet worden herzien. Bij Moneybird hebben we ervaren dat medewerkers graag naar kantoor komen als de basis op orde is: goede werkplekken, een fijne sfeer en mogelijkheden om te ontspannen. Het creëren van een omgeving waar mensen zich prettig en veilig voelen, maakt een groot verschil in hun bereidheid om naar kantoor te komen.
Ook hebben we flexibiliteit centraal gesteld in onze werkcultuur, waardoor mensen de ruimte hebben om thuis te werken als ze zich willen concentreren en naar kantoor kunnen komen voor samenwerking en teambuilding. Deze aanpak heeft niet alleen bijgedragen aan een hogere productiviteit, maar ook aan een grotere tevredenheid van onze medewerkers.
Flexibiliteit en vertrouwen
We moedigen andere bedrijven daarom van harte aan om flexibiliteit en vertrouwen in hun teams te omarmen, in plaats van te proberen mensen naar kantoor te dwingen met extrinsieke motivaties en negatieve stimulans. Het is belangrijk om een werkomgeving te creëren waar mensen willen zijn, niet waar ze moeten zijn.
Bron: ANP Expert Support
Door: Edwin Vlieg, CEO, Moneybird.