In de digitale wereld is ook de concurrentie niet meer wat hij was. Het zijn niet meer alleen de bekende bedrijven en directe concurrenten die u in de gaten moet houden. De digitale concurrentie kan vandaag de dag van alle kanten komen.
De mogelijkheden en bereikbaarheid van technologie hebben traditionele entreebewijzen zoals kapitaal, consumenten en talent, minder belangrijk gemaakt. En ook ouderwets concurrentievoordeel (intellectueel eigendom, schaalvoordeel, een groot klantenbestand) doet minder ter zake.
Technologie heeft traditionele entreebewijzen zoals kapitaal, consumenten en talent, minder belangrijk gemaakt.
De meeste bedrijven zijn gewend vooral te letten op bedrijven van gelijke omvang, van voorspelbare geografische locaties of bedrijven die vergelijkbare waardeproposities hebben. Waar moeten ze dan op letten? De nieuwe digitale concurrentie is te herkennen aan vier kenmerken.
4 kenmerken van de nieuwe digitale concurrentie
Het gaat ongelooflijk snel
Omdat Joe Gebbia en Brian Chesky hun huur niet konden betalen, besloten ze luchtbedden te verhuren in hun huiskamer. Zes dagen later was de eerste gast een feit. De dag erop maakten ze hun Airbnb-site. Hotels in NYC alleen verliezen nu jaarlijks 450 miljard aan Airbnb.
Ook klein is krachtig
De peer-to-peer leensite Prosper gooit de financiële sector overhoop, met 2 locaties en 240 medewerkers (vergelijk Wells Fargo: 9000 locaties en 270.000 medewerkers).
De branche-inkomsten worden substantieel afgekalfd
Skype bijvoorbeeld onttrekt jaarlijks 37 miljard dollar aan gevestigde telefoniebedrijven.
Vertrouwen is koning
Wat telt: buitengewone service, authenticiteit, transparantie. Maar liefst 73% van de millennials (in de VS), geboren na 1980, ziet meer in financiële diensten van PayPal, Square of zelfs Apple, Google, en Amazon dan van hun traditionele bank.
73% van de millennials (VS) ziet meer in financiële diensten van PayPal, Square of zelfs Apple, Google, en Amazon dan van hun traditionele bank.
Wat moeten bedrijven doen om de digitale concurrentie voor te blijven?
Terugvechten is de beste optie. Het vereist een verandering is attitude en gedrag van organisaties en dat is niet eenvoudig. Met deze 4 tips bent u goed op weg.
1. Doorgrond hoe je branche werkt en waarop die leunt.
De vrije val van dataopslagkosten was de drijvende kracht achter de businessmodellen van bijvoorbeeld Netflix en Airbnb.
2. Doe continu brede concurrentieanalyse
De traditionele concurrentieanalyses geven je inzicht in wie de concurrenten zijn, of zullen zijn. Maar dit soort analyses is niet meer genoeg. Je zult continu analyses moeten maken om ook de niet zo voor de hand liggende concurrenten op tijd te zien. Het biedt realtime-voordeel en helpt tijdig te zien wanneer je moet counteren.
3. Word andermans onvoorspelbare concurrent
Analyseer je kerncapaciteiten en denk daarbij voorbij je kernproducten. Fuji Film exploiteert zijn nanotechnologie-expertise nu in de cosmeticamarkt – waarmee het Kodak’s lot beschoren bleef.
Het vergt een vooruitziende blik, lateraal denken, intuïtie en moed om de grillige concurrentie het hoofd te bieden. Want het concurrentielandschap zal er niet eenvoudiger op worden in de toekomst.