Met de oude manieren om een bedrijf te runnen ga je het niet meer redden.
De meeste managers, executives en commissarissen weten en beseffen onvoldoende wat er allemaal voor nodig is om leiding te geven aan een digitale transformatie, blijkt uit een INSEAD-studie. Liri Andersson (oprichter van this fluid world) Ludo van der Heyden (INSEAD) hebben daarom een overzicht gemaakt met 11 strategische implicaties en aanbevelingen.11 richtlijnen
- Digitalisering vereist onbevooroordeeld inzicht in de externe omgeving.
- Mogelijk moet de missie van de onderneming opnieuw worden geformuleerd.
- De betekenis en impact van ‘digitaal’ voor de onderneming moeten helder worden gedefinieerd.
- Digitaal inzicht en digitale capaciteiten moeten in de hele onderneming aanwezig zijn.
- Digitalisering moet de ondersteuning hebben van de organisatiecultuur.
- Digitalisering vereist meer samenwerking en continue dialoog tussen alle betrokkenen.
- Digitalisering vereist meer ‘engagement’ met het publiek (klanten).
- Bedrijfsstrategie wordt een continu proces (exit jarenplannen).
- De besluitvorming wordt in toenemende mate datagestuurd.
- Digitalisering vereist dat ondernemingen onbekende, ongereguleerde gebieden betreden.
- Digitalisering gaat over continu management van verandering: continue verandering moet in het weefsel van de organisatie zijn gebouwd.
Digitale transformatie: ZO doe je dat
en niet-ICT-boek voor transitiemanagers in de (semi)publieke sector