Mediabedrijven, telecomfirma’s en bezorgdiensten verdienen allemaal geld door hetzelfde te doen: aandacht verkopen aan degenen die ze ogenschijnlijk van dienst zijn. Je kunt een advertentie in een tijdschrift kopen, in een online netwerk of op een postzegel. In alle drie de gevallen zul je in staat zijn om alle mensen die de intermediair je belooft te bereiken te interrumperen, op te leiden en/of erbij te betrekken. Iedereen met een postzegel kan een brief sturen.
Je hoeft deze aandacht niet te verdienen, aangezien je hem kunt kopen. Je bent niet langer de outsider; je bent nu de klant. Je hebt cash en die kun je gebruiken om aandacht te kopen, wanneer je wilt en in de hoeveelheid die je je kunt veroorloven. Het goede nieuws: als je een reclameaanpak vindt die werkt, kun je die opschalen, snel en heel precies. Het slechte nieuws kun je misschien wel raden: het is niet makkelijk om een aanpak te vinden die werkt. Dat betekent niet dat je het niet moet proberen, maar dat je duidelijk moet zijn over w at je doet en waarom. Een reclame die niet wordt opgemerkt, bestaat niet. En een reclame die opgemerkt is door de juiste mensen, mobiliseert spanning. De spanning van iets niet weten en meer willen weten. De spanning van achtergelaten worden. De spanning over mogelijke verbeteringen (of verslechteringen). Bijna alle tv-reclame is in feite semiotisch geluid. De kijker geruststellen (‘bekend van tv’) dat dit een veilig merk is, een merk dat jij en de jouwen kennen, een merk dat het zich kan permitteren om op tv te zijn. Dat is een belasting die grote bedrijven in competitieve markten moeten betalen. Maar het is niet het soort marketing dat voor kleinere partijen haalbaar is.Meer dan ooit, maar minder dan ooit
Tegenwoordig adverteren meer organisaties dan ooit tevoren. Als je ooit op de ‘boost button’ in Facebook hebt gedrukt, betaal je om deel uit te maken van de reclamebusiness. Het is nooit makkelijker of goedkoper geweest om geld uit te geven om je bekendheid te vergroten. Je kunt LinkedIn betalen voor het privilege om een e-mail te sturen naar een belangrijke naam, je kunt voor je non-profitorganisatie een gratis online reclamecampagne opzetten, en je kunt je conferentie of taartenbakevenement voor het goede doel makkelijk promoten. De magie van online adverteren bestaat uit drie elementen:- Online kun je mensen gerichter bereiken dan in welk ander medium ook. Niet alleen op demografische wijze, maar ook op psychografische aspecten van wat zij geloven en waarnaar ze op zoek zijn.
- Je kunt mensen rechtstreeks bereiken. Je kunt om 10.00 uur besluiten een reclame online te zetten, die om 10.01 uur door je doelgroep gelezen kan worden.
- Je kunt alles meten.