Hoe haal je meer uit je werkdag? Niet door harder te werken maar door slimmer te werken. En door een beetje bureaucratie in te voeren.
We weten natuurlijk zo langzamerhand wel dat we slimmer moeten werken. Het gaat er uiteraard om dat je betere, snellere manieren om te werken bedenkt. Hier zijn een paar contra-intuïtieve manieren om dat voor elkaar te krijgen.7 tactieken voor slimmer werken
- Analyseer je tijdsverspilling. We besteden veel tijd aan flauwekul – van Facebook en e-mail tot steeds dezelfde mensen die je storen en vragen stellen. Hou eens een week in een tijdlogboek bij wat je doet en hoeveel tijd het kost, wie je storen en wat ze wilden. Zodat je ontdekt waar je tijd aan verspilt.
- Laat het door iemand anders doen. Aan mensen die het beter of sneller kunnen. Ken je eigen beperkingen en delegeer.
- Werk op de momenten dat je werkenergie hebt en gefocust bent. Respecteer je fysieke en mentale ritme: niemand zit de hele dag op een piek.
- Anticipeer op onvermijdelijke verspilde tijd. Van de zakenreis met bijbehorende wachttijden tot dat kwartiertje tot de volgende meeting. Zodat je die tijd nuttig kunt gebruiken voor iets (inclusief ontspanning).
- Lees de fucking handleiding. Van de dingen die je gebruikt. Gaat je heel veel tijd schelen.
- Wees bureaucratischer. Grote organisaties lijken geen rolmodel voor slimmer werken maar in één ding zijn ze vaak erg goed: systematisch en procesmatig werken. Kijk naar de taken die je geregeld verricht: is er een efficiëntere manier om ze uitgevoerd te krijgen?
- Blijf af van junkfood en slaap en beweeg voldoende. Geeft veeeeel energie.