Hoe zit het eigenlijk met rendement van leren in organisaties? Laten we een hypothetische situatie bekijken die niets met leren te maken heeft: een organisatie wil als incentive een bezoek brengen aan Barcelona. Een van de vragen is: hoe kom je daar? Het ligt voor de hand dat aan deze vraag verschillende deelvragen vooraf gaan: Hoeveel mensen gaan er mee, hoe reizen die mensen graag? En willen we vooral snel? Of goedkoop? Of gemakkelijk? Er wordt gekozen voor een vliegreis. De keuze is logisch en onderbouwd, en voor alle betrokkenen begrijpelijk en inzichtelijk. De reis verloopt soepel. Het is erg waarschijnlijk dat het gesprek over de reis hiermee dan ook beëindigd is.
Stel nu dat afwegingen op onduidelijke gronden worden gemaakt, dat niet alle argumenten worden meegenomen of niet iedereen is gehoord. Met andere woorden, het proces tot aan de reis is niet transparant verlopen. Mocht de reis dan ook nog wat strubbelingen kennen, dan is het zo goed als zeker dat vroeg of laat de ‘rendementsvraag’ wordt gesteld: was het leren in de organisatie de investering waard, of had het ook anders en goedkoper gekund?