Het is natuurlijk goed om vrienden te maken op het werk, mensen die je zo nodig helpen. Maar als het allemaal té gezellig wordt, komt er niets meer uit je handen.
Vijf tactieken voor goede werkrelaties
Deze vijf simpele tactieken helpen om goede werkrelaties op te bouwen (en houden) zonder dat je met iedereen op kantoor hoeft aan te pappen:
- Zeg dankjewel. Met de krankzinnige hoeveelheid mail die bij de gemiddelde kantoormens binnenstroomt, ben je al snel geneigd om niet op een mail te reageren. Maar als een collega ergens werk in heeft gestoken, geef dan kort blijk van waardering (kan ook face-to-face): ‘Dank je voor je werk, heel waardevol!’
- Maak tijd vrij om elkaar te zien en spreken. Ieders agenda staat onder druk, en het is verleidelijk om afspraken met collega’s steeds door te schuiven naar nummer laatst op je lijst. Dan vertel je ze indirect dat een-op-een-momenten niet belangrijk voor je zijn. Kijk dan niet gek op als ze nee zeggen bij een hulpvraag (‘jij kunt zelf al een maand geen halfuurtje voor mij vrijmaken’).
- Bied proactief je hulp aan. Wees alert op momenten waarop collega’s zich kwetsbaar kunnen voelen op het werk, op stressvolle stappen die ze moeten zetten (start van een nieuw project met een projectplan dat vorm moet krijgen, iets belangrijks wat ineens tussendoor komt). Daarvoor hoef je niet elke dag met ze te lunchen. Let op de golfbewegingen in je eigen werk en team, en gebruik die als aanleiding om naar buiten te reiken (stuur bijvoorbeeld een kort mailtje dat je desgewenst graag helpt met meedenken).
- Onthoud belangrijke momenten. Attent zijn (bericht, kaartje, aardigheidje) doet wonderen. Zet een alert in je agenda een week vóór (bijvoorbeeld) verjaardagen, zodat je tijd hebt om even iets leuks te regelen.
- Geef iemand ongestoord aandacht. Als je tijd met een collega doorbrengt (als is het maar twee minuten), geef de ander dan ook alle aandacht. Laat je niet afleiden door je telefoon of computer. Maak oogcontact, luister op een emotioneel intelligente manier (haak in op en bevestig wat anderen voelen, niet alleen wat ze zeggen), laat merken dat je het prettig vindt om te praten.
Mocht het even niet uitkomen als iemand onaangekondigd langswipt, vraag dan of je zo even kunt langskomen, als je klaar bent met waar je mee bezig bent.
Bron: Fast Company
Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive