Geef mensen leuk, interessant of nuttig werk met een deel vrije ruimte en mensen worden gelukkiger. Gelukkigere mensen zijn productiever en minder vaak ziek. Mensen die ruimte krijgen om zelfstandig over hun werk te mogen beslissen en die verbeteringen of nog mooier, nieuwe dingen ontwikkelen, zijn plezierige collega’s met eer van hun werk.
Dit levert de werkgever of de opdrachtgever vaak winst door creatieve ontdekkingen op. Graag zag ik dat bedrijven in hun jaarverslag de creatieve potentie van hun bedrijf opnamen en dat ze met voorbeelden aantoonden dat ze een beter bedrijf hebben gebouwd in een jaar. Werken moeten we allemaal. Als je in creativiteit investeert in bedrijven, dan mag en moet je ook laten zien wat dat heeft opgeleverd. Minder ziekteverzuim en een betere bedrijfsvoering en de ontwikkeling van allerlei nieuwe producten die zowel voor het imago van het Merk als voor de verbetering van omzet en winst hebben gezorgd. De helaas te vroeg overleden bedrijfsgoeroe Eckhart Wintzen was een entrepreneur die bezig was met nieuwe bedrijfsvormen en die zijn mensen de creatieve ruimte gaf. Met veel succes. Hij gaf ook een milieujaarverslag uit als een van de eerste ondernemingen en genereerde daarmee veel publiciteit en aandacht voor zijn bedrijf BSO/Origin.