Een merk is meer dan alleen een USP voor een specifieke product-marktcombinatie. Aan de traditionele manier van het bouwen van merken dient een nieuwe dimensie te worden toegevoegd. Sterke merken hebben eveneens een societal purpose, een maatschappelijke betekenis. Ze voorzien niet alleen in een functionele of emotionele behoefte van de doelgroep, maar vervullen ook een rol voor hun directe omgeving en voor de wereld. Daarmee inspireren ze mensen en helpen mensen transformaties te ondergaan.
Het proces om de maatschappelijke betekenis van je merk te ontdekken en tot leven brengen, noem ik open branding. Dat begint met het bewustzijn van de bredere maatschappelijke context waarin het merk opereert. Dat bewustzijn leidt tot een holistische visie en het besef dat er sprake is van een wederzijdse afhankelijk tussen het merk en de maatschappij. Open branding gaat niet zozeer om de veranderde interactie tussen merk en klant door bijvoorbeeld internet, social media en virtual reality. Hoewel dat er wel voor zorgt dat verbinden gemakkelijker wordt. Het gaat dieper. De visie en principes voor positionering en communicatie zijn in open branding fundamenteel veranderd. Onderstaand schema vat die ontwikkeling van branding naar open branding samen.