Voor succesvolle innovatie is interactie tussen verschillende personen uit verschillende delen van een bedrijf nodig. Verschillende onderdelen van een organisatie zijn vanaf het ontstaan van een idee en de daaropvolgende productontwikkeling, eerste verkoop aan klanten, groei en opschaling onvermijdelijk betrokken bij innovatie. Daarom is het ook zo belangrijk dat bij innovatie alle neuzen binnen de organisatie dezelfde kant opstaan.
Bedrijven moeten zorgen voor een intern proces dat:- de omgeving en ruimte biedt waarbinnen creatieve ideeën vormen wordt gestimuleerd;
- de resultaten van deze ideeën vormen verzamelt en test;
- ideeën omvormt tot succesvolle producten met winstgevende bedrijfsmodellen.
Innovatiethesis
Ook interessant:
De definitie van innovatie volgens de Corporate Startup-methode
Innovatieportfolio
Om te kunnen voldoen aan zijn innovatiethesis en strategische doelstellingen moet een gevestigd bedrijf een portfolio van producten en diensten opstellen. Dit portfolio moet producten omvatten die het gehele spectrum van innovatie beslaan, ofwel producten die kunnen worden aangemerkt als kernproducten, verwante producten en transformationele producten. Het portfolio moet producten bevatten die nog in de beginfase zitten maar ook volwaardige, gevestigde producten. Het bedrijf kan ook overwegen om disruptieve producten in zijn portfolio op te nemen die zijn gericht op het lagere marktsegment of opkomende markten. Het doel is een evenwichtig portfolio waarbinnen het bedrijf verschillende bedrijfsmodellen hanteert die zich op verschillende punten in hun levenscyclus bevinden. Een evenwichtig portfolio geeft uiting aan de overkoepelende strategie van het bedrijf en zijn innovatiethesis.Innovatieframework
Om zijn innovatiethesis en portfolio van producten en diensten te beheren, heeft het bedrijf een framework nodig om het traject van zoeken naar uitvoeren te managen. Er bestaan verschillende innovatieframeworks, zoals Running Lean van Ash Maurya of Steve Blanks model van Investment Readiness. Bij Pearson heeft Tendayi samen met een team gewerkt aan de Lean Product Lifecycle, een bekroond framework voor het managen van innovatie. Al deze frameworks gaan ervan uit dat een innovatieproces drie stappen doorloopt: het vormen van ideeën, het testen van ideeën en het schalen van ideeën. Af en toe zal een bedrijf ook beslissen om bedrijfsmodellen van bestaande producten aan te passen door ideeën te vernieuwen. Met een innovatieframework beschikt het bedrijf over een gedeelde taal om in te communiceren. Iedereen weet dan precies in welke fase een product of bedrijfsmodel zich bevindt. Op basis hiervan kan een bedrijf dan zijn investeringsbeslissingen en productontwikkeling managen.Innovatie accounting
Als er eenmaal een innovatieframework is, moet het bedrijf ervoor zorgen dat het op de juiste manier investeert en de behaalde successen meet. Traditionele boekhoudmethoden zijn uitstekend geschikt voor het managen van kernproducten. Maar wanneer het om innovatie gaat, zijn er andere hulpmiddelen nodig. Wij adviseren bedrijven om incrementele investeringen te doen op basis van de fase waarin het nieuwe product zich bevindt. Deze benadering is gebaseerd op de methode Moneyball for Startups van Dave Mc-Clure. Ook adviseren wij om te werken met drie innovatie-kpi’s.- Reporting kpi’s richten zich op productteams, de ideeën die ze ontwikkelen, de experimenten die ze doen en de voortgang die ze boeken van het moment van ideeën vormen tot aan het schalen (bijvoorbeeld geteste en gevalideerde aannames).
- Governance kpi’s richten zich op het verstrekken van informatie zodat het bedrijf zijn investeringsbeslissingen kan nemen op basis van bewijzen en de fase waarin de innovatie zich bevindt (bijvoorbeeld hoe dicht de teams bij een product-marktfit zijn).
- Global kpi’s richten zich op het beoordelen van de algehele resultaten van de investeringen in innovatie binnen de context van het gehele bedrijf (bijvoorbeeld percentage van de omzet in de afgelopen drie jaar).
Innovatiemethodes
Het boek: De Corporate Startup
Hoe je als gevestigd bedrijf een succesvol ecosysteem voor innovatie creëert