Gevestigde bedrijven en innoveren, dat gaat lang niet altijd samen. Daarom kijken veel grote concerns jaloers naar de innovatieve cultuur van start-ups. Kunnen zij dat ook? Jazeker, schrijven Dan Toma, Tendayi Viki en Esther Gons in het boek ‘De Corporate Startup’. Een gesprek met Dan Toma over de noodzaak van het opzetten van innovatieve ecosystemen, de frustraties binnen de grote corporates en de voordelen van piraten ín de marine. ‘Je moet exploreren en tegelijk bestaande businessmodellen exploiteren.’
Het zijn turbulente tijden. Van Brexit tot Syrië, van Turkije tot Trump, de geopolitieke onzekerheid is wereldwijd enorm. Ook technologisch verandert de wereld in hoog tempo. Big Data, digitalisering, robotisering, cloud computing, 3D printing, artificial intelligence (AI), ze ontregelen bestaande businessmodellen in een adembenemend tempo. Disruptors, in de vorm van start-ups die beter in staat zijn om innovatieve businessmodellen te bedenken en uit te voeren, brengen complete sectoren aan het wankelen. De meeste grote bedrijven kijken dan ook jaloers naar start-ups. Niet dat die nou allemaal zo succesvol zijn, de faalpercentages lopen, afhankelijk van de definitie, op tot liefst negentig procent. Maar start-ups beschikken wel over een jaloersmakende snelheid en innovatiecultuur. En dus willen bedrijven op de een of andere manier iets meepikken van die cultuur van start-ups. Dat kan door start-ups simpelweg op te kopen. Maar je kunt ze ook proberen na te doen.Gedeelde frustratie over innovatie
Daarover gaat het boek De Corporate Startup. Met als ondertitel: ‘Hoe je als gevestigd bedrijf een succesvol ecosysteem voor innovatie creëert’. Auteur Dan Toma ontmoette een paar jaar geleden de psycholoog Tendayi Viki, die bedrijven adviseert in de opzet van een intern ecosysteem voor innovatie. Ze zaten samen in een start-uppanel op een conferentie in Manchester. Ze waren het over allerlei zaken eens; zo deelden ze de frustratie dat grote, gevestigde bedrijven zo vreselijk veel moeite hadden hun innovaties succesvol naar de markt te brengen. Later, bij de borrel, ontstond het idee om samen een boek te gaan schrijven over het ontwikkelen van een start-upcultuur in een corporate omgeving. De Nederlandse Esther Gons, co-founder van NEXT.amsterdam, organisator van de eerste StartupBus Europe-tour en mentor bij Rockstart Accelerator, sloot zich later bij hen aan. De drie auteurs schreven een inspirerend ‘doe-boek’, met als teneur: bestaande bedrijven zijn geen start-ups en zouden dat ook niet moeten proberen te zijn. Maar grote organisaties kunnen wel degelijk iets leren van kleinere en jongere ondernemingen. In plaats van zich als start-ups te gaan gedragen, zouden gevestigde bedrijven innovatieve ecosystemen moeten opzetten. Zowel ecosystemen om de bestaande activiteiten van het bedrijf te verbeteren, als ecosystemen om nieuwe producten te ontwikkelen die in de toekomst winstgevend kunnen zijn. In De Corporate Startup bieden de auteurs allerlei tools en methodes voor gevestigde bedrijven om met die ecosystemen aan de slag te gaan. Zodat een duurzame innovatiecultuur kan ontstaan.Gevangen in stroperigheid
We spreken Dan Toma in Duitsland, waar hij sinds 2013 een deel van zijn tijd woont. Voor die tijd was Toma (van huis uit Roemeen) ondernemer en jarenlang bezig met allerlei start-ups en acceleratorplatforms, met name in de VS. Dat ging dermate goed dat hij werd geheadhunt om voor Deutsche Telekom te gaan werken. Toma hapte toe, verhuisde naar Berlijn en ging bij de telecomgigant aan de slag. Zijn taak was het bedrijf innovatiever te maken, om de processen van ideecreatie tot een succesvolle marktintroductie van nieuwe producten en diensten radicaal te verbeteren. ‘Ik werkte zelf op de afdeling Productinnovatie, en had ook daadwerkelijk een aantal producten onder mijn hoede. Daarnaast hielp ik andere innovatieteams. Al snel raakte ik teleurgesteld en gefrustreerd. Dat was de aanleiding voor dit boek.’ De frustratie van Toma is herkenbaar in zoveel grote ondernemingen: ze zitten min of meer gevangen in hun eigen gevestigde processen die gebaseerd zijn op rendementscijfers, wijdlopige businesscasebeschrijvingen en de nodige stroperigheid. Op zich ook niet zo gek, beaamt Toma, want juist die huidige processen brachten de organisatie zoveel successen in het verleden. Die processen zijn dan ook hardnekkig, maar verhinderen ondertussen wel de zo gewenste, vruchtbare innovatiecultuur.Innovatieparadox









