Wij begeleiden al jaren startende (student-)ondernemers. Daarbij vielen ons twee dingen op: de startende ondernemer was vaak verliefd op zijn eigen idee en hij had moeite om door de bomen van alle start-upliteratuur het bos te zien.
Osterwalder, Ries, Blank, Brown: ze werden er allemaal bij gepakt. En hoewel voor de meeste starters wel duidelijk was dat ze een iteratief proces moesten doorlopen en vooral naar buiten moesten gaan (‘Get out of the building’), bleef de vraag: hoe pak ik dit aan? Waar moet ik beginnen? En hoe kan ik snelheid maken? Ons idee was geboren: we gaan startende (student-)ondernemers helpen door een concreet stappenplan te ontwikkelen. Om er zeker van te zijn dat ons idee daadwerkelijk een bestaand probleem oplost, zijn we in het kader van ‘practice what you preach’ eerst met studenten, docenten en startende ondernemers gaan praten. Op deze manier hebben we de jobs to be done, pains en gains van de startende ondernemers in kaart gebracht. Al snel was duidelijk dat er sprake was van een problem-solution fit: zowel studenten, docenten als startende ondernemers worstelden met dezelfde vragen en zagen ons voorstel als een oplossing.Snel een eerste prototype
Door de toonaangevende start-upliteratuur naast elkaar te zetten ontstond de basis voor ons stappenplan: in vier stappen van idee naar product-marktfit. Al in een vroeg stadium hebben we een visueel verslaggeefster in de armen genomen om eveneens in het kader van ‘practice what you preach’ snel een eerste prototype te hebben. Zo konden we in een vroeg stadium studenten, collega’s en startende ondernemers prototypes en later een minimum viable product van het stappenplan voorleggen.
Het stappenplan helpt je op praktische wijze om van een businessidee tot een product te komen dat inspeelt op de wensen van de klant, maar dat ook haalbaar en levensvatbaar is. Het stappenplan is gebaseerd op toonaangevende literatuur over onder andere Lean Startup van Ries, Design Thinking van Brown, Business Model Generatie van Osterwalder en Customer Development van Blank. Per stap wordt beknopt aangegeven hoe je die kunt uitwerken, ondersteund met veel concrete (duurzame) voorbeelden, tools en templates, tips en trics, een begrippenlijst en onderliggende theorie van Design Thinking.
Het stappenplan
Het stappenplan bestaat uit vier stappen. Elke stap bestaat weer uit een aantal onderdelen. Het eindresultaat is een minimale versie van je product die aansluit bij de wensen van de klant, en die bovendien maakbaar en levensvatbaar is: de zogenoemde product-marktfit.- Stap 1 Ontwerpen Je hebt een idee, maar sluit jouw idee wel goed aan bij je beoogde klantgroep? Weet je eigenlijk wel welk probleem of behoefte jouw potentiële klanten echt ervaren? Je denkt een (maatschappelijk) probleem geconstateerd te hebben bij een klantgroep, maar ervaart je klantgroep dit wel als een probleem? En hoe lossen ze dit nu op?
- Stap 2 Uitwerken Een waardepropositie kan pas waarde leveren als deze is opgenomen in een goed werkend businessmodel. In deze stap ga je op basis van de kennis die je in stap 1 hebt opgedaan, aangevuld met aannames, je businessmodel uitwerken.
- Stap 3 Onderbouwen In deze stap ga je de aannames die je bij het ontwerpen van je businessmodel hebt gedaan onderbouwen: je gaat op onderzoek.
- Stap 4 Testen In stap 3 heb je onderzocht of je potentiële klanten geïnteresseerd zijn in je product. Om erachter te komen of deze interesse ook daadwerkelijk wordt omgezet in actie, ga je in deze stap het gedrag van je potentiële klanten testen. Als de resultaten hoopgevend zijn, heb je aan het eind van deze stap een product dat aansluit bij de minimale wensen van je klant. Je bent klaar om naar de markt te gaan en te gaan verkopen.