Veel bedrijven runnen hun fysieke en digitale activiteiten volkomen los van elkaar. Dat levert bij klanten irritaties op. Voor de meeste bedrijven geldt dat ze digitale en fysieke ervaringen moeten verbinden, zodat klanten er gemakkelijk tussen kunnen switchen. Een onderzoek naar mondiale brancheleiders laat zien dat vijf practices tot groei leiden. Oftewel, vijf regels die kunnen helpen uw business te herontwerpen en duurzaam concurrentievoordeel te creëren.
Aan het begin van de digitale revolutie probeerden veel leiders van gevestigde ondernemingen de ophef te negeren, overtuigd dat de dreiging van nieuwe technologieën wel zou loslopen. Toen dat onjuist bleek, sloeg bij velen het denken om: ze concludeerden dat digitaal hun positie zou ondermijnen. Om te overleven moesten ze, zo leek het, geen geld meer stoppen in hun oude businesses, redden wat ze konden, en onafhankelijke digitale ondernemingen lanceren. Bestaande businessunits zouden waarschijnlijk niet overleven, maar ontwrichtende digitale businesses konden de zombies in de bedrijfsportfolio vervangen. Beide uitersten – digitaal negeren of bestaande businesses uitmelken en alles inzetten op digitaal – werken niet. Het probleem is dat ze voorbijgaan aan hoe consumenten zijn veranderd. Consumenten verweven hun digitale en fysieke werelden tegenwoordig zo nauw, dat ze niet begrijpen waarom bedrijven niet hetzelfde doen. Een voorbeeld ter illustratie.Irritant proces Stacy ziet online een videospel. Ze wil het in de lokale winkel van dezelfde retailer kopen, maar daar is het 60% duurder. Vanwege de ‘laagste prijs-garantie’ vraagt ze om de online- verkoopprijs. Maar die geldt, aldus de verkoopster, alleen voor concurrentenprijzen. Dan bedenkt Stacy: ‘Ik kan het spel toch online kopen en gratis in de winkel laten afleveren?’ Dat klopt, maar, zo waarschuwt de verkoopster, dat kan enkele dagen duren. Dus oppert Stacey: ‘Het ligt in het schap. Kan ik niet online betalen en het spel meenemen?’ Het antwoord: ‘Natuurlijk niet. Onze winkel en de online-activiteiten zijn gescheiden ondernemingen. Dat zou een zooitje worden.’ Dus bestelt Stacey het spel ter plekke via haar telefoon en komt enkele dagen later terug om het op te halen. Een irritant proces.