
In de komende tien jaar verandert er door de digitale revolutie meer dan in de laatste dertig jaar. Op veel terreinen in ons leven zal sprake zijn van een metamorfose. Politiek en bedrijfsleven staan voor dwingende uitdagingen. Nodig is een nieuwe benadering voor strategische planning als hulpmiddel om te ondernemen in een wereld die we nog niet kennen.
Moonshots: startsein voor nieuwe verdienmodellen
De ontwikkeling van de digitale technologie heeft een autonoom, exponentieel karakter en heeft daardoor de economie drastisch veranderd – en zal dat ook blijven doen. Steeds weer ontstaan er nieuwe markten met nieuwe producten. De turbulentie in de economie is ongekend; een metamorfose is het gevolg. De snelst groeiende bedrijven van dit moment (exponential organizations) worden gekenmerkt door robuuste, radicale doelstellingen – moonshots – te vergelijken met de tijd dat de VS buitengewoon ambitieuze plannen smeedde om een mens op de maan te brengen. Metamorfose – De nieuwe welvaart van Willem de Ridder, voormalig hoogleraar Toekomstonderzoek (Universiteit Twente), gaat over dit soort verstrekkende doelstellingen, die dankzij de digitale revolutie in zicht komen en die nieuwe welvaart scheppen. De Ridder geeft een vooruitblik op de periode tot 2025 en bespreekt strategische benaderingen om tot nieuwe verdienmodellen te komen.Toekomstbeelden
De Ridder verkent de nieuwe welvaart en bijbehorende toekomstbeelden aan de hand van zes sectoren, waarvoor hij de volgende radicale doelstellingen formuleert, in de literatuur ook wel massively, transformative purposes oftewel stretched goals genoemd:- Mobiliteit: We gaan door tot alle auto-ongelukken de wereld uit zijn.
- Energie: We gaan door tot alle elektriciteit gratis is.
- Gezondheidszorg: We gaan door tot iedereen zelf baas is over zijn eigen gezondheid.
- Veiligheid: We gaan door tot iedereen zich veilig voelt.
- Geld verdienen: We gaan door tot iedereen ten minste één dag per week passend betaald werk heeft.
- Geld besteden: We gaan door totdat iedereen koopt wat bij hem past.