Innovatie is de kunst om de juiste mensen en vaardigheden op het juiste moment bij elkaar te brengen en ze zover te krijgen dat ze op elkaars kracht verder gaan bouwen. Sommige mensen denken het idee misschien conceptueel verder uit terwijl anderen helpen om het tot leven te brengen.
Steve Jobs werd beroemd omdat hij creatieve en technische mensen bij elkaar bracht om aantrekkelijke producten met een perfecte gebruikservaring te bouwen met gebruik van grensverleggende technieken. In de meeste gevallen zul je ook strategische en commerciële denkers nodig hebben om je ideeën net dat beetje extra te geven dat leidt tot een product dat niet alleen erg goed is, maar ook een commercieel succes oplevert voor het bedrijf. Commercieel succes helpt alleen maar om nog meer erg goede mensen aan te trekken, zodat er nog meer geweldige producten kunnen worden gemaakt. Steve Jobs was er buitengewoon goed in om zijn creatieve inzichten te combineren met zijn sterke neus voor commerciële kansen en zijn vaardigheid om er de juiste partners bij te halen. Maar meestal vind je al die vaardigheden niet verenigd in één persoon, je zult ze moeten zoeken in meerdere mensen, die je vervolgens met elkaar moet laten samenwerken. Het model in de volgende illustratie laat zien hoe je je ideeën van ruwe diamanten kunt uitwerken tot volwaardige en geoptimaliseerde producten of diensten, terwijl je intussen de juiste mensen aan boord krijgt. Het is een iteratief proces, waarin je begint met een basisidee dat je pitcht voor de mensen om je heen. In veel gevallen zul je in het begin meer mensen op je pad vinden die iets in te brengen hebben tegen het idee dan mensen die het meteen op zijn volle waarde weten te schatten.