Drie ‘strategieën’ maken het veel makkelijker om met lastige werksituaties (lees: mensen) om te gaan, en maken het makkelijker om te samenwerken.
Makkelijker samenwerken in 3 stappen
Gevoelens bevestigen
Bevestig eerst de gevoelens van de ander. Probeer je voor te stellen waarom de ander zich gedraagt zoals hij zich gedraagt en hoe jij je zou gedragen als je in zo’n positie zou zitten, en bevestig dat gevoel tegenover die persoon. Bijvoorbeeld tegen een cliënt die eerdere levering wil dan afgesproken terwijl dat onhaalbaar is, en die dan geërgerd is: ‘Ik kan me voorstellen dat dit teleurstellend voor je is.’ Empathie, inlevingsvermogen – het doet wonderen voor makkelijker samenwerken en zet ook je eigen frustratie om in een positief gevoel.
Zeg wat je denkt
Zeg wat je feitelijk denkt – en doe dat op heldere wijze. Als iemand zich raar gedraagt, ga dat dan niet compenseren of oplossen door de ander te pleasen. Maak gewoon je punt volgens de volgende formule: wat je graag anders ziet + waarom de huidige optie niet werkt + waarom jouw voorkeur beter is. Stel een cliënt zegt tegen je: ‘Ik vind je voorstel waardeloos.’ Zeg dan bijvoorbeeld: ‘Ik wil graag dat we respectvoller met elkaar omgaan, het voelt niet constructief als je zegt dat je mijn voorstel waardeloos vindt. Ik krijg liever specifieke feedback van je over wat niet werkt voor jou, zodat ik met een beter voorstel kan komen.’
Stel je grenzen
Stel grenzen. Als mensen je om lastige dingen vragen (zoals een last-minute bespreking of ’s avond doorwerken om iets af te krijgen), roep dan niet meteen: geen probleem. Neem eerst even de tijd om te overwegen of je het wel wilt en kunt doen. Misschien heb je soms weinig keus, en dan moet het maar. Maar voor makkelijker samenwerken zeg je ‘nee’, eventueel met een reden of voorstel voor een andere oplossing.
Bron: Business insider
Door: Ed Kerkman