Digitale transformatie is een van de grote businessthema’s van dit moment. De millennialgeneratie kan een doorslaggevende bijdrage leveren. Maar dan moeten ze wel hun draai vinden in organisaties die niet bepaald op hen zijn ingericht. Google-executive Joris Merks-Benjaminsen schreef een boek over – een organisatieroadmap voor 20’ers én hun collega’s en managers.
Het meest voorkomende probleem bij digitale transformatie is de kloof tussen de wereld van de digitale experts (vaak jonge mensen die geen leven zonder internet kennen) en de strategische leiders van ondernemingen (vaak generatie-X’ers en babyboomers). Digitale experts spreken niet de taal van de oudere bedrijfsleiding en krijgen daardoor niet vaak de belangrijke onderwerpen op de corporate agenda. Waardoor digitale verandering te langzaam gaat. Brug Als jong digitaal talent te vaak tegen muren loopt in organisaties, kan het twee kanten op: ze leggen zich erbij neer en verliezen de behoefte om dingen te veranderen, of ze verkassen naar een bedrijf dat hun ondernemende geest meer vrijheid geeft. Dit is dodelijk voor organisaties: hun veranderkracht verdwijnt geleidelijk en ze raken in feite verlamd. Het is dan slechts een kwestie van tijd voordat de business wordt overvleugeld door nieuwe spelers. Joris Merks-Benjaminsen (1976) – European Head of Curriculum Design bij Google Digital Academy – kan het weten: de helft van mijn leven verliep zonder internet en de helft met. Hij is jong genoeg om in contact te staan met millennials en hun uitdagingen te snappen en oud genoeg om direct samen te kunnen werken met C-levels. Hij greep deze kans om een brug te slaan aan en schreef Digitale denkers aan het werk: Wat de internetgeneratie moet weten om te overleven en floreren in elke organisatie. Loopbaangids Het boek is een loopbaangids voor jonge digitale talenten, die ze helpt om een leidende rol te spelen in digitale transformatie – ongeacht hun functieniveau. Merks-Benjaminsen helpt ze om hun passies en talenten te vinden en geeft ze tools om in complexe en politieke situaties hun doel te bereiken. Daarbij laat hij de oudere generaties over de schouder van millennials meekijken naar de uitdagingen waar die tegenaan lopen. Zodat ze een omgeving kunnen creëren waar jong talent zich gesteund voelt en de veranderkracht in de organisatie optimaal wordt benut. Boek: Joris Merks-Benjaminsen – Digitale denkers aan het werk: Wat de internetgeneratie moet weten om te overleven en floreren in elke organisatie (€19,50, Vakmedianet 2016) Doo”r: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive