Als supportprofessional ben je de spil in de organisatie. Ontzorgen vormt de basis van je dagelijkse werkzaamheden. Maar optimaal ontzorgen is niet zo makkelijk als het wellicht lijkt. Zo is ook het managementvak continu in ontwikkeling, onder andere door digitalisering en hybride werken. Dit beïnvloedt hoe je jouw manager het best ondersteunt en maakt dat jouw vak continu in beweging is.
Managers zien ook in dat het vak van de supportprofessional niet rechtlijnig is. In zoverre zelfs dat twee op de vijf van mening zijn dat niet iedereen het in zich heeft om als supportprofessional aan de slag te gaan, blijkt uit onderzoek. Daar is dus wel wat voor nodig. Wat verwachten managers tegenwoordig van hun supportprofessional? En bovenal: welke aanknopingspunten biedt dit voor jouw eigen ontwikkeling en een optimale samenwerking?
Klankbord, sparringpartner en co-manager
De relatie tussen supportprofessional en manager is niet langer meer eentje met het ‘u vraagt, wij draaien’- karakter. Voor het merendeel van de managers is de relatie gelijkwaardiger. Zo vindt ruim de helft van de managers (57%) zijn of haar supportprofessional onmisbaar. Daarnaast worden je belangrijke rollen toegekend. Twee derde van de managers ziet zijn/haar supportprofessional als belangrijk klankbord en de helft kent hem/haar de rol van sparringpartner toe in strategische zaken. Ook de rol van co-manager vindt de helft van de managers niet onlogisch voor supportprofessionals, gezien het aandeel dat ze hebben in het reilen en zeilen van de organisatie. Met andere woorden, je bent belangrijk voor de manager. En dat gaat voor twee derde van de managers gepaard met hoge verwachtingen.
Op één lijn
Zo verwachten vier op de vijf managers dat je proactief bent en zelf werkzaamheden oppakt. Meedenkend, zelfstandig, stressbestending, communicatief en proactief zijn een greep uit de selectie belangrijkste eigenschappen die managers zoeken in hun supportprofessional. Een ware co-manager dus. Maar, ondanks dat je veelal een duizendpoot bent, hoef je niet alles te doen. Managers verwachten voornamelijk dat je het agendabeheer op je neemt (30%) en je bezighoudt met het intranet en interne communicatie (27%). Beschikken over digitale kennis is voor bijna driekwart van de managers dan ook een vereiste. Deze verwachtingen van managers geven je richting voor het inrichten van je werkzaamheden. Door de uitvoering van je werk hierop af te stemmen, zet je stappen richting een optimale samenwerking. Hoe beter jullie immers op één lijn zitten, hoe soepeler de samenwerking en daarmee jouw werk wordt.
Manage jezelf
Het ontzorgen van de manager is één, maar het managen van jezelf is net zo belangrijk. Hoe staat het met jouw eigen ontwikkeling? De mate waarin je aan je eigen ontwikkeling werkt, bepaalt namelijk ook grotendeels hoe succesvol de samenwerking met de manager is. Beschik je bijvoorbeeld over de juiste kennis en skills om de rollen die de manager je toeschrijft, op je nemen? De verwachtingen van managers bieden een mooie leidraad voor het kiezen van opleidingen of trainingen. Dan weet je zeker dat je precies die dingen leert waar je in het dagelijks reilen en zeilen én ontzorgen echt wat aan hebt. Managers zelf houden je op dit vlak niet tegen. Integendeel, twee derde vindt het belangrijk dat supportprofessionals regelmatig een opleiding, cursus of training volgen. Een even groot aandeel verwacht zelfs dat je als supportprofessional continu werkt aan je eigen ontwikkeling door nieuwe kennis op te doen.
Aan de top van het vak
Optimaal samenwerken met en ontzorgen van de manager gaat enerzijds in afstemming en anderzijds juist door focus op jezelf te leggen. Het managementvak is continu in beweging en vereist dat jij als supportprofessional meebeweegt. Bespreek dus samen met je manager wat hij of zij van je verwacht en gebruik die informatie als aanknopingspunt voor je eigen ontwikkelplan. Dan ben je niet alleen in staat om jouw manager optimaal te ontzorgen en daarmee je werk simpelweg eenvoudiger te maken, maar manage je ook jezelf om aan de top van het vak te blijven.
Door: Rob Rijbroek, directeur Schoevers