Het cyclisch proces van ophalen van feedback van gebruikers, daarvan leren en daardoor verbeteringen doorvoeren in het product, wordt de leerlus genoemd. De leerlus is voor de teamleden zelf een middel om te weten of ze met de juiste werkzaamheden bezig zijn. Op basis van nieuwe inzichten kunnen ze zelf snel bijsturen. Door de leerlus toe te passen, wordt het team dus meer zelforganiserend en wendbaarder.
De leerlus is als volgt te visualiseren:
De stappen van de leerlus
Tijdens het toepassen van de leerlus doorloopt het team de volgende vijf stappen:
Schetsen
In deze eerste stap denken team, stakeholders en klanten samen na over allerlei ideeën om een product of dienst uit te breiden. De belangrijkste ideeën worden uitgewerkt in een schets: een tekening, illustratie of beschrijving. ‘Schets’ wil zeggen dat niet alles in detail hoeft uitgewerkt te worden, dat gebeurt tijdens de volgende stappen. Het schetsen verhoogt de creativiteit waardoor er binnen de leerlus ruimte komt voor verfrissende oplossingen.
Bouwen
De volgende stap is bouwen, waarbij het team aan de slag gaat met de belangrijkste ideeën en deze concreet in een product of dienst inbouwt. Het team werkt de details van de ideeën uit in overleg met stakeholders en klanten. Tussentijds geeft het team demo’s van het product aan stakeholders en klanten en wel om de volgende redenen:
- Bespreken of de details goed zijn verwerkt.
- Afstemmen over de verdere details.
- Verwachting afgeven over wanneer opgeleverd kan worden.
Opleveren
Zodra de ideeën zijn gebouwd, kan een aangepast product of dienst worden opgeleverd. Hoe korter deze stap van de leerlus duurt, hoe eerder de gebruikers ermee aan de slag kunnen en hoe eerder het team kan leren van de gebruikers.
Gebruiken
In deze stap binnen de leerlus gaan klanten het echte product gebruiken; dus geen demo. Tijdens het gebruik houdt het team goed in de gaten welke en hoeveel feedback van de klant komt. Feedback kan uiteraard zowel positief als negatief zijn. Daarnaast kan de klant harde en zachte feedback geven. Harde feedback bestaat uit data zoals bezoekersaantallen, conversiepercentages, cijfers over het gebruik en het gebruikerspercentage per regio. Zachte feedback zijn bijvoorbeeld reacties via e-mail, berichten op social media, evaluaties, klantbezoeken en interviews.
Deze stap eindigt als genoeg feedback is binnengekomen om te verwerken in een product of dienst, of als een afgesproken hoeveelheid tijd verstreken is. Meestal wordt enkele dagen tot een paar weken aangehouden. Maar als al na vijf minuten gebruik door de klant blijkt dat het product niet werkt, kan direct naar de volgende stap worden gegaan.
Leren
In deze stap ligt de focus op leren. Het team bestudeert de zachte en harde feedback en leert daardoor welke ideeën in de praktijk goed hebben gewerkt en welke niet. Hierdoor groeit het team en kan het steeds beter producten en diensten bouwen waarmee de klant tevreden is. Daarnaast kan het team op basis van de feedback bestaande ideeën aanpassen of verwijderen en nieuwe ideeën schetsen. De leerlus is nu één keer doorlopen en de volgende cyclus begint weer bij stap 1.
Vijf tips voor toepassing van de leerlus
- Laat klanten een product of dienst echt gebruiken.
- Haal regelmatig feedback op.
- Neem de tijd om te leren van de feedback.
- Voer verbeteringen door.
- Toets de doorgevoerde verbeteringen in de praktijk.
Bron: Toolkit voor agile leiders
Door: Peter Koning