Je zou denken dat de wereld smacht naar nieuwe, creatieve ideeën. Dat is ook zo – in theorie. In de praktijk bots je vaak tegen een muur van weerstand op. Hoe krijg je je idee wel geaccepteerd?
Om te beginnen: waar zijn de weigeraars nu eigenlijk bang voor? Waarschijnlijk spoken allerlei gedachten door hun hoofd:
‘Dit gaat mis, ik speel liever op safe’
‘Als dit zo geniaal is, waarom heeft niemand het dan niet eerder opgepikt?’
‘Ik snap het wel, maar snappen die lui van marketing het ook?’
Hoe ontwapen je deze idea-killers?
1. Spreek de hoogste baas
Deal met de persoon op de hoogste tree van de beslissingsladder. Lager in de hiërarchie is de kans groot dat je idee veranderd wordt. Zelfs in dusdanige mate dat je je eigen idee niet meer herkent.
2. Vergelijk je idee met iets dat eerder succesvol was
Bijvoorbeeld (een idee voor een boek): ‘De relatie van dit stel lijkt op de love-story in Titanic’.
3. Betrek de beslisser er zo snel mogelijk bij
Als hij of zij met een suggestie (zelfs een kleine) komt, neem die dan enthousiast aan en creëer in dit stadium alvast een gevoel van gezamenlijkheid door te spreken in termen van ‘wij’ of ‘onze’.
4. Anticipeer
Vorm je alvast een beeld van wat je allemaal aan tegenwerpingen kunt verwachten. Begin je weerwoord met ‘zoals je ongetwijfeld wel zult weten…’ Daarmee geef je de ander het idee dat hij goed geïnformeerd is. Ook verklein je zo de kans op een verdere discussie.
5. Stel gerust
Laat zien dat al veel anderen jouw idee waardeerden. Zeg bijvoorbeeld dat je het baseerde op een goed verkocht boek.
6. Geef niet op
Had je al eerder ideeën die je vroeger aan niemand kon slijten? Probeer het dan opnieuw, maar nu met bovenstaande suggesties.